Simulera mera

Simulera mera

Elever som Linus Lundgren och Viktor Forselius kan tack vare simulatorerna få betydligt mer träningstid vid spakarna. Inget slår en riktig maskin när maskinförare ska utbildas, men simulatorn är ett synnerligen tids- och kostnadseffektivt komplement. Simulatorer har blivit säkra inryckare till montrar på entreprenadmaskinsmässor. Bilden av lyxpryl eller leksak har tonat bort, något som också går igen där maskinförare utbildas. På Rekarnegymnasiet i Eskilstuna står exempelvis tre simulatorer som närmast likställs med extralärare. Simulatorerna har inte bara hittat in till maskinförarutbildningarna. De har tagit för sig rejält med utrymme och utgör ofta värdefulla komplement till lärarkåren samtidigt som eleverna får chansen att lära sig spaka en maskin utan att skolorna belastas med höga dieselkostnader. Conny Schedin, som sedan sju år är ansvarig lärare på programmet för anläggningsfordon på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna, har tre simulatorer och kan inte tänka sig att vara utan dem.

– Alla tjänar på att träna i simulator. Det är vare sig lyx eller leksak, om nu någon tror det.
Efter många års arbete med bland annat entreprenadmaskiner, traktorer, och lastbilar tog Conny Schedin jobb som lärare på Rekarnegymnasiets fordonsutbildning år 2002.

Arbetet höll dock på att få ett abrupt slut 2014 då ansvariga politiker beslutade att lägga ner utbildningen med inriktning anläggningsmaskiner. Efter uttalade önskemål från branschen och förståelse för att anläggningsförare faktiskt är en bristvara i Sverige beslöts ändå att starta utbildningen på nytt hösten 2015.

– I samband med det fick vi ett erbjudande från Volvo CE om att köpa tre begagnade simulatorer med förmånlig finansiering från Swecon. På köpet fick vi installation, uppdateringar samt utbildning. Vi slog till, säger Conny Schedin.

I dag står simulatorerna i en av de fyra byggbaracker som är något av bas för utbildningen och står uppställda i i Ekeby grustag några kilometer från själva skolan. På platsen finns även fordonsprogrammets transportutbildning samt de lokala folkraceentusiasterna.

– Det är perfekt. Vi hjälper dem med olika saker och vi får nyttiga vardagsnära övningar. Dessutom får vi hjälp av blivande maskinmekaniker på fordonsprogrammet med små reparationer säger Conny Schedin.
I verkstadshallen står maskinparken som består av en L60F hjullastare, en EW140C hjulgrävare, en bandgrävare på 9,5 ton och inte minst trotjänaren 6300, en närmast klassisk modell som togs ur produktion 1992 och än i dag påminner om den period då Volvo var stolt tillverkare av grävlastare.

– Fick jag önska skulle jag vilja ha en hjullastare till och en minigrävare på cirka fem ton, säger Conny Schedin som dock ser de tre simulatorerna – en hjullastare och två grävmaskiner – som mycket värdefulla komplement till de fullstora maskinerna.
Simulatorerna spar bränsle, minskar onödigt slitage, gör utbildningen säkrare och minskar utsläppen. Conny Schedin betonar också att de ökar kvaliteten, inte bara på utbildningen. Utan även på de nyutexaminerade förarna. En anledning är att simulatorerna i vissa avseenden har en flexibilitet som de stora maskinerna saknar.

– Simulatorn kan anpassas individuellt efter eleven, exempelvis svårighetsgrad på olika övningar. Och man måste klara de uppsatta målen – det kan vara fyllnadsgrad på en viss tid vid lastning – innan man kommer vidare till nästa övning, säger Conny Schedin.

– De som går i tvåan får börja dagen i simulatorn och träna på det som är aktuellt. När de har kommit så långt som jag önskar, så går vi ut och gör samma sak fast i en riktig maskin. Det går så mycket smidigare när jag kan göra så.
Även om Conny Schedin ser stora fördelar med den nuvarande ordningen är han öppen för andra lösningar och med utbildningen förlagd till Eskilstuna är förstås tänkbara alternativ inte långt borta.

– Swecon erbjuder numera operationell leasing av både maskiner och simulatorer. Man vet vad det kostar och har alltid bra utrustning som klarar kraven på exempelvis utsläpp. Det är något jag kommer att förorda i framtiden, säger Conny Schedin.

 

Text: Morgan Andersson, Mentoronline.se


Comments are closed.