DNA-märkt diesel på gång

DNA-märkt diesel på gång

Dieseltjuvarnas skräck mot svensk lansering. “Det är bara en tidsfråga”, säger svenska generalagenten för DNA-produkten.

Redan i slutet på 2014 kom nyheten att brittiska Datatag ltd tagit fram DNA-märkt diesel under namnet VENOM. Men sedan blev det tyst och VENOM nådde aldrig den svenska marknaden. Vad hände egentligen med produkten som på allvar skulle göra livet surt för dieseltjuvarna?

– Tyvärr slogs det på stora trumman lite för tidigt. Produkten var helt enkelt inte helt klar för lansering i alla länder, säger Magnus Rydhult, vd på företaget Crimestoppers – som har den svenska och norska agenturen för VENOM.

Under 2015 har produkten testats på den brittiska marknaden och resultaten har varit väldigt goda, enligt vd:n. Och nu dröjer det troligtvis inte länge innan VENOM också blir tillgänglig för svenska maskinentreprenörer.

– Vi kommer att ha några testföretag nu under första kvartalet 2016. Så nu handlar det inte OM det kommer en produkt, utan NÄR. Jag räknar med att vi kan börja sälja det här under året. Det är bara en tidsfråga nu, avslöjar Magnus Rydhult.

En projektgrupp bestående utav Crimestoppers/Datatag, Polisen, LRF, samt några stora och små förbrukare har nu valts ut, berättar Magnus Rydhult. Polisen kommer att delta för att mäta resultat, samt ta tester i fält.

Tillsätter bara några milliliter
Datatag VENOM består utav en kemisk tillsats som gör det möjligt att ge ett otal brukare ett unikt diesel-DNA. Därmed blir det mycket lättare för polis att fastställa rätt ägare av dieseln, och i slutändan döma av rätt tjuvar.

– Tidigare har man försökt med att märka diesel blå på vissa håll i Sverige. Vilket varit helt meningslöst egentligen. Blåfärgen talar inte om vem som rår om den tillgripna dieseln, utan den är bara blå.

Datatag VENOM fungerar på så sätt att du tillsätter ett antal milliliter per 1m3 diesel. Tillsatsen är helt färglös, och vid test kan polis vid vägkanten på svar på om dieseln är DNA-märkt.

– Det går att märka upp diesel i bulk, på åkericentraler ner till enskild dieseltank på en lantgård eller maskintank.

Källa: Industry-point, Erik Mattsson.


Comments are closed.