Därför blir stenskotten allt fler

Därför blir stenskotten allt fler

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, enligt försäkringsbolaget If som hittat ett flertal orsaker till ökningen.

Just nu är det högsäsong för många bilglasmästare. Gruset efter vinterns halkbekämpning ligger ofta kvar på vägarna samtidigt som de vinterdäck som fortfarande sitter kvar på många bilar har en gummiblandning som gör att småsten lätt fastnar och skjuts i väg från däcken. Följden blir en mängd skador på framrutor och lyktor. Enligt försäkringsbolaget If är risken för glasskador ungefär 30 procent större under vårmånaderna än under genomsnittsmånaden.

Men stenskotten har också blivit betydligt fler över tid. Enligt Svensk Försäkring rapporterades drygt 163 000 glasskador in till försäkringsbolagen år 1997, vilket kan jämföras med de senaste siffrorna från 2017, då antalet ökat till 420 000.

Skälen till ökningen är många, menar Johan Granholm, motorexpert på If.

– Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen. Andra orsaker är att de gamla stänkskydden blivit allt ovanligare, att personbilarnas framrutor blivit tunnare, samt att grusningen av körbanorna är frikostigare i dag, säger Johan Granholm som ser fem huvudorsaker till de ökade glasskadorna.

1. Fler bilar på vägarna och tätare trafik.
Antalet bilar på svenska vägar har ökat under de senaste 20 åren. Trafiken har blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd.

2. Mer grus och dubbfria däck
Allt mer grus och sand används vid halkbekämpning – bland annat för att användandet av dubbfria däck ökat. Dessutom är dubbfria däck ofta gjorda av en gummiblandning som gör att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.

3. Tunnare framrutor
En framruta är i dag runt tio procent tunnare än för några år sedan, vilket ökar sannolikheten för att ett stenskott lämnar en spricka efter sig.

4. Stänkskydd borttagna
För ungefär tio år sedan hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket av det grus som slungades bakåt av däcken. På nytillverkade modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott.

5. Ökad vägstandard
Dagens vägar har fler parallella körfält. De flesta glasskadorna uppstår vid påkörning på ny väg – exempelvis på motorvägens accelerationsfält – och vid omkörning.

Dessvärre finns ingen patentlösning som undanröjer stenskotten helt, men det går att minska risken för glasskador.

– Det bästa och egentligen enda tipset är att alltid hålla ett gott avstånd till bilen framför. De flesta skadorna uppkommer när man är den framförvarande bilen tätt i hasorna, konstaterar Johan Granholm.

 

Text: Morgan Andersson, Tidningen Entreprenad


Comments are closed.