Allt fler kvinnor kör lastbil

Allt fler kvinnor kör lastbil

I dag är sju procent av Sveriges lastbilsförare kvinnor, men andelen ökar – och det behövs. Bedömningen är att det behövs cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren. Bland chaufförerna på familjeföretaget Forslunds Bulktransport i Gävle finns Sofie Persson som är en av de allt fler kvinnor som hittat yrket som lastbilsförare.

Under 2019 utbildas 3 000-3 500 nya lastbilsförare sedan flera gymnasieskolor ökat antalet platser. Parallellt har regeringen avsatt medel till Komvux förarutbildning medan Arbetsförmedlingen dragit ner på antalet platser. Sammantaget innebär det att den brist på lastbilsförare som redan är akut blir ännu större.
– För att klara tillgång och efterfrågan behövs sammanlagt 4 000 utbildningsplatser. Tyvärr har Arbetsförmedlingens utbildningar haft stora problem med kvaliteten, vilket gör att vissa deltagare riskerar att inte bli anställningsbara i slutändan, säger Lasse Holm, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

TYA har just släppt sin årliga trendindikator som tydligt visar att behovet av lastbilsförare är fortsatt mycket stort – till och med rekordstort, trots den lika märkbara som glädjande trenden att allt fler kvinnor söker sig till yrket.
I rapporten framgår att 44 procent av de tillfrågade åkeriföretagen behöver anställa det närmaste halvåret. Behovet anges till mer än 2 800 nya förare – därefter växer behovet ytterligare. Helårsbehovet bedöms uppgå till ungefär 6 000 förare. Enligt TYA var efterfrågan visserligen ännu högre 2018, men är den näst högsta sedan 2010.
– Vår långsiktiga bedömning kvarstår. Det behövs 50 000 lastbilsförare i Sverige de närmaste tio åren. Vi ser visserligen en tendens till avmattning, men från en extremt hög nivå, säger Lasse Holm.

Av landets lastbilsförare är i dag cirka sju procent kvinnor. Högst andel kvinnliga förare finns i Jämtland/Västernorrland med tio procent. Lägst andel återfinns i Småland/Blekinge med fem procent. Under den senast tolvmånadersperioden har 7 153 förare rekryterats och av dessa var 860 kvinnor (tolv procent).
– De senaste tre åren har vi sett en försiktig ökning av kvinnor som kör lastbil, men tittar man på gymnasieskolans transportutbildning är trenden tydlig, där utgör kvinnor i dag närmare 25 procent av eleverna, säger Lasse Holm.

Även på andra utbildningar ser det förhållandevis bra ut. Av deltagarna på förarutbildningarna på Komvux är 18 procent kvinnor och på Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildningar till lastbilsförare är 16 procent kvinnor. Rekryteringen till lastbilsföraryrket är av mycket stor betydelse för det moderna samhället. Oavsett hur angeläget det är att välja andra transportsätt, företrädesvis tåg, krävs någon form av lastfordon som kan frakta godset där det saknas spår. En följd kan bli tomma butikshyllor, men näringslivet drabbas på fler sätt, vilket kan leda till svårläkta problem även på lång sikt.
– När det saknas chaufförer kan åkerierna inte utnyttja alla sina bilar. Om tillverkningsindustrin inte får sina leveranser i tid kan det leda till minskad produktivitet och i förlängningen en stagnerad ekonomi, säger Lasse Holm.

Ett företag som jobbar aktivt med jämställdhet är Lindströms Transport i Luleå. Företagets driftchef Ann Liljeholm välkomnar utvecklingen med fler kvinnor i branschen.
– Det är otroligt roligt och välbehövligt. Hos oss gör vi ingen skillnad på om du är kille eller tjej, om du är fysiskt stark eller inte. Det ska finnas förutsättningar att klara jobbet oavsett.

Text: Morgan Andersson, mentoronline.se Foto: Alfred Runow


Comments are closed.