Stormköket är årets julklapp

Stormköket är årets julklapp

Coronapandemin har fått svenskarna att återupptäcka den svenska naturen. 2020 har varit de stora beteendeförändringarnas år. Kramar har bytts mot social distansering och semestern har blivit svemester. Detta har lett till att svenskarna har umgåtts mer utomhus, både i lokala grönområden och ute i naturen. Trenden har också synts i detaljhandelns försäljning. Årets julklapp är därför stormköket.

För trettiotredje året i rad utser HUI Research Årets julklapp.

En av de största beteendeförändringarna under 2020 rörde svenskarnas semestervanor. Nyorden hemester och svemester dök upp på allas läppar. Coronapandemin har accelererat en stark vandringstrend ytterligare. Inte minst visade sig detta genom nya besöksrekord på fjäll och vandringsleder – trots en minskad turism från utlandet. Stormköket är en reflektion över att vi har återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Även detaljhandelns försäljningssiffror visar att svenskarna verkligen har fått upp ögonen för friluftsliv under 2020. Medan flera av handelns delbranscher har haft det tufft har sporthandeln vuxit starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord.

– När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Motivering – Årets julklapp 2020
Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i.

Stormköket representerar den tid vi lever i
2020 är ett år då vi har reflekterat extra mycket över den tid vi lever i. ”I dessa tider” har blivit ett väletablerat uttryck som fångar hur vi ständigt beaktar omvärldsläget i alla beslut vi fattar. Det är med detta i bakhuvudet som svenskarna i år har återupptäckt den svenska naturen, och stormköket representerar därför den – på många sätt märkliga – tid vi lever i.

Stormköket har fått ett nyväckt intresse under året
Under flera år har allt fler svenskar sökt sig ut i naturen. Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev 2020 svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe.

Även besöken i lokala grönområden och parker har ökat. Många gånger har en promenad i den närbelägna skogen varit det enda sättet att umgås med sina nära och kära i coronatider. Även i vinter väntas utomhusaktiviteter som skidor, skridskor och pulka bli extra vanliga inslag i vardagen om vädret tillåter, och stormkökskorven väntas därmed få ett uppsving.

Stormköket svarar för ett högt försäljningsvärde och försäljning i ett stort antal enheter
När vi söker oss ut i naturen uppstår ett behov av nya kläder och ny utrustning. Sporthandeln har växt starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till införskaffandet av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern.

HUI 2020


Comments are closed.