Bara elva av 41 modeller lever upp till de krav som gäller för benämningen ”Bra val”, när Folksam nu för första gången gjort en genomgång av säkerheten i transportbilar under 3,5 ton – även kallade hantverkarbilar.
I mer än 20 år har Folksam undersökt nya personbilsmodeller utifrån säkerhet och bränsletörst. Nu har försäkringsbolaget tagit ytterligare ett steg och granskat nya transportfordon med totalvikt under 3,5 ton. Produktgruppen har valts för att den används av många företag och är ett vanligt inslag i trafiken. Efter slutfört arbete konstaterar Folksams forskare att säkerheten är eftersatt i fordonstypen, jämfört med personbilar.
– De utsätts inte för konsumentkrocktester i lika stor utsträckning som personbilar och det medför att säkerhetsutvecklingen inte skyndas på. Vid upphandling av transportfordon är ofta ekonomi och lastförmåga prioriterade. Val av säkerhetsutrustning kan komma i andra hand, eftersom de ofta är tillval eller saknas helt, säger Anders Ydenius, den av Folksams forskare som ansvarar för granskningen.
Folksam betonar att det tidigare inte heller funnits någon riktigt bra vägledning för de företagare som velat prioritera säkerheten vid val av nya transportfordon – en lucka som företaget haft ambitionen att fylla med sin genomgång.
Folksam har delat in transportbilarna i fyra storlekar: liten, mellan, stor och pickup. För att få märkningen Bra val krävs bland annat en krocksäkerhet på högsta nivå, det ska finnas möjligheter till autobroms och antisladd ska vara standard. Sammantaget klarade enbart elva av 41 transportbilsmodeller kriterierna för Bra val.
– Tyvärr går det inte att ha samma säkerhetskriterier för transportbilar som för personbilar, bland annat därför att de inte har samma nivå på säkerhetsutrustning. Bland transportbilarna har cirka 15 procent autobroms som standard på alla sina versioner – motsvarande bland personbilarna är ungefär 72 procent. Dessutom är autobromssystemen oftare av enklare typ utan fotgängar- eller cykeldetektion, säger Anders Ydenius.
Folksam lyfter fram tre faktorer som i hög grad bidrar till att det skiljer en del i den säkerhetsutrustning som skiljer transportbilar från personbilar.
1 Arbetsfordon körs i genomsnitt 16 procent längre per år än personbilar.
2 Arbetsfordon är ofta tungt lastade med begränsade möjligheter att förankra all last. Det ställer större krav på bilens krocksäkerhet och förmåga att förhindra att last kommer in i förarkupén.
3 Transportfordon används i snitt fyra år längre än personbilar, vilket gör att det dröjer längre tid för nya säkerhetssystem (som ofta införs vid generationsskiften) att få större genomslag.
Säkerhetskrav för att klara märkningen Bra val
Minst 40 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller minst fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester.
Krocktestresultat från Euro NCAP får vara max åtta år gamla.
Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion som standard eller tillval. Autobromssystemet ska åtminstone kunna bromsa automatiskt för personbilar i samma riktning.
Bilen måste ha antisladdsystem ESC som standardutrustning.
Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats som når upp till Euro NCAP:s krav på bältespåminnare.
Bra val-klassade bilar
Storlek / Bilmärke / Modell
Liten / Ford Transit / Connect
Liten / Peugeot / Partner
Mellan / Citroen / Jumpy
Mellan / Ford Transit / Custom
Mellan / Opel / Vivaro
Mellan / Peugeot / Expert
Mellan / Toyota / Proace
Stor / Volkswagen / Crafter
Pickup / Ford / Ranger
Pickup / Mercedes / X-Class
Pickup / Toyota / Hilux
Elva modeller klarade de säkerhetskriterier som satts upp av Folksams forskare för att nå upp till märkningen Bra val.
Text: Morgan Andersson, Nordiskemedier.se Bild: Ford