I dagarna öppnade Marieholmstunneln under Göta älv i Göteborg. Det är den första nya fasta förbindelsen mellan Hisingen och centrala staden på över 40 år. Tunneln kommer att underlätta för hundratusentals människor varje dag, säger Stein Kleiven, projektchef för tunnelbygget.
Det har tagit över sex år att bygga den nya tunneln och den har kostat 3,5 miljarder kronor. När den nu öppnas för allmänheten innebär det att 50 000 bilister ska få en enklare och säkrare väg genom centrala delar av Göteborg.
– Det är nu det gäller. Vi har jobbat i så många år och lagt ner så många miljarder. Det är nu det börjar på riktigt när allmänheten ska använda tunneln, säger en förväntansfull Stein Kleiven.
Tunneln gör trafiken i centrala staden mindre sårbar då det finns nu flera alternativ att välja mellan om en olycka skulle blockera en bro eller ett tunnelrör. Dessutom är det tänkt att den ska göra det enklare och säkrare för många trafikanter. Nu återstår det för göteborgarna att lära sig att använda den nya tunneln.
Sänktunnel under älven
Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel som flyter under Göta älv och består av tre delar som en i taget har sänkts ner i älven och sedan kopplats ihop i vattnet.
– Rent ingenjörsmässigt har det varit en utmaning att bygga tunnel under Göta älv eftersom det är trångt, känslig lera, vattenströmmar och skiftande djup, säger Stein Kleiven.
Västsvenska paketet
Tunneln är en del av det Västsvenska paketet. Det är ett av paketets största projekt och knyter samman E6 till Oslo med E45 och E20 till Stockholm. Det Västsvenska paketet är en överenskommelse mellan staten och bland andra Göteborgs kommun och Västra Götalandsregionen om omfattande infrastruktursatsningar i Västsverige.
Samtidigt som tunneln öppnar står västsvenskarna inför flera andra stora förändringar vad gäller överfarten av älven. Den gamla Götaälvbron ska rivas och ersättas med den nya Hisingsbron som öppnar i februari 2021. Och Tingstadstunneln, den andra tunneln under älven, kommer stängas för renovering under längre perioder 2022.
Fakta: Marieholmstunneln
· Marieholmstunneln är en ny vägtunnel under Göta älv i Göteborg.
· Tunneln är 498 meter lång, varav 300 meter är en sänktunnel som väger 75 000 ton.
· I tunneln finns tre körfält i vardera riktning och hastighetsgränsen är 70 kilometer i timmen.
· Tunneln har byggs mellan 2014 och 2020 och har kostat cirka 3,5 miljarder kronor.
· Tunneln är en del av Marieholmsförbindelsen som även innefattar en ny järnvägsbro över Göta älv samt två nya trafikplatser vid sidan om älven. Marieholmsförbindelsen ingår i det Västsvenska paketet.
Källa: Trafikverket
Fakta: Förbindelser över och under Göta älv i Göteborgsområdet
· Angeredsbron – öppnade 1978.
· Marieholmsbroarna – öppnade 1996 och 2016. För järnväg, gång- och cykeltrafik.
· Marieholmstunneln – öppnar den 16 december 2020.
· Tingstadstunneln – öppnade 1968.
· Götaälvbron – öppnade 1939. Överfarten till Hisingen stängdes förra helgen. Bron kommer rivas inom kort.
· Hisingsbron – under byggnation, öppnas under 2021.
· Älvsborgsbron – öppnade 1966.
Dessutom finns två färjelinjer för person- och cykelöverfart.
Text: Jonas Dagson/TT