För första gången installeras en laddskena på allmän väg för att testa under verkliga förhållanden. I förra veckan började NCC arbetet med att installera laddskenan som har utvecklats av uppfinnaren Gunnar Asplund, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Vi nu har uppfyllt de krav som ställts på säkerheten för att få börja lägga ned elskena i vägen. När teknikens uppfinnare Gunnar Asplund tog kontakt med oss på NCC 2011, så kändes den här dagen ganska avlägsen. Men efter många utmaningar står vi här nu och det är fantastiskt, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef NCC och ordförande för konsortiet Eroadarlanda.
Under en månads tid kommer anläggnsingsarbetet att pågå. Därefter ska skenan strömsättas. Totalt kommer den kunna att ge ifrån sig 800 volt, vilket har ställt höga krav på elsäkerhet. Tester har gjorts tillsammans med KTH där skenan har dränkts med saltvatten för att se att den klarar det, då vägen saltas och saltvatten är strömförande.
NCC skriver i att det handlar om en världsunik lösning. Den är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling och kommer att testat för första gången på sträckan mellan Rosersbergs logistikområde och Arlanda fraktterminal.
En specialanpassad lastbil kommer att köra gods från Rosersberg till Arlanda för Post nords räkning. Den eldrivna lastbilen kommer att laddas samtidigt som den kör.
Valet av sträckan har gjorts för att få vad NCC kallar ”sämsta möjliga förutsättningar”. Man vill att skenan ska utsättas för hårda prov från väder, vind och slitage. Vägsträckan trafikeras av mycket tung trafik som kommer till och från Rosersberg.
– Vi har både ett asfaltsverk och ett grustag i närheten så det kommer att komma ned smuts i skenan. Vi hoppas även på lite snö och is ovanpå det, för vi vill testa under sämsta tänkbara förutsättningar för att upptäcka de brister som kan finnas. Fungerar det bra här så kommer den här lösningen att fungera bra var som helst, säger Stefan Hörnfeldt, projektchef för anläggningsarbetet.
Text/Foto: Joel Eriksson, Entreprenad.com