Bygget av Marieholmstunneln i Göteborg är ett på många sätt speciellt projekt. Den är en del av två Göta älv-överfarter som byggs vid Marieholm, där den andra är en järnvägsbro.
På botten av Göta älv, där tunneln byggs är lerdjupet på runt 100 meter, vilket gör det svårt att förankra en tunnel. Lösningen blev därför en sänktunnel, vilket förenklat innebär att tre element sänks ned i älven och hålls på plats av sin egen tyngd.
Varje element gjuts i en torrdocka som finns på den södra stranden. När det första elementet blev färdigt i våras fylldes torrdockan och elementet bogserades ut till ett flytläge där den legat fram till nu. I samband med det påbörjades bygget av nästa element.
Varje element är drygt 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt och med en vikt på 25 000 ton.
Första elementet sänkt
Den här veckan var det dags att sänka ner det första elementet till sin plats på den norra stranden. Den placeras i en muddrad ränna. Mellan elementet och botten fylls det upp med sand för att det ska bli stabilt. På sidorna fylls det upp med olika massor och ovanpå läggs ett lager med sten. Elementet kopplas sedan ihop med den gjutna tunneldelen som är klar på den norra stranden.
– Sänkningen av tunnelelementet är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln. Själva sänkningen är inte bara ett spektakulärt och komplicerat moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven, projektchef för Marieholmsförbindelsen i ett pressmeddelande.
Internationella byggare
På grund av projektets komplicerade natur, har experter har plockats in från andra delar av världen. Tyska Züblin och nederländska Boskalis sköter entreprenaden. Hela entreprenaden för tunneln är värd ungefär 1,5 miljarder kronor.
När elementen tillverkas i torrdockan tätas de på kortsidorna och tillfälliga ballastankar installeras. På så vis går det att anpassa hastigheten i sänkningsmomentet, så den blir kontrollerad.
Första sänkningen har genomförts och har gått som planerat. Nu kan muddring och planering för nästa del börja. Det andra elementet ska sjösättas och sänkas i slutet av januari nästa år.
– Vi är mycket nöjda med att processen gick som planerat och att vi hade vädret på vår sida, säger Stein Kleiven om den första sänkningen. Tunneln i sin helhet kommer att vara klar 2020. Då ska en stor del av den överbelastade Tingstadstunnelns trafik istället gå genom Marieholmstunneln. Då planeras också reparationer av Tingstadstunneln, som i dag utstår ett stort tryck från trafiken som ska passera älven.
Text: Joel Eriksson, Entreprenad.com Bild: PERI Sverige