Valkyria är Lisebergs nya flaggskeppsattraktion. Berg- och dalbanan ska invigas i år, det är tanken, men bygger har sprungit på patrull. Det rapporterar Göteborgdirekt. Det är närmare bestämt tunneln som ska åka under marken som är svår att få till. Enligt Andreas Andersen, vd för Liseberg, är det den mytomspunna göteborgsleran som orsakar problemen, vilket gör att Valkyria inte kommer ha öppet vid säsongspremiären i april.
– Rent tekniskt är det en utmaning när man bygger en tunnel i lera, göteborgsleran är komplex. Egentligen har vi inte mycket kvar på Valkyria och det är så frustrerande, det enda vi inte gjort är konstruktionen som är under mark, säger han till tidningen.
Tunneln ska ligga på åtta meters djup. Än så länge har man bara lyckats ta sig sex meter ner – trots att leran funnits med i beräkningarna.
I en kommentar till GT säger Andreas Andersen att han inte är avundsjuk på Trafikverket vars plan är att gräva för Västlänken i samma område. Trafikverket vill dock inte bemöta detta utan skriver så här i en kommentar till Göteborgdirekt: ”Vi är inte insatta i Lisebergs byggprojekt och väljer att inte kommentera det”
Text Andréas Göransson Building Supply