Sveriges första serietillverkade elflygplan får sin hemmabas på Säve flygplats hos Aeroklubben i Göteborg. Serneke, som äger och driver flygplatsen, är med och finansierar.
– För oss på Serneke är det självklart att vara med i framkant när det kommer till innovativa lösningar, vare sig det handlar om byggteknik eller smarta energilösningar. Att det ska finnas elflygplan på Säve känns då lika självklart, särskilt med tanke på utvecklingen av den solcellspark vi inom kort ser på området, säger Anders Fredriksson, flygplatschef på Säve Flygplats.
Sveriges hittills största solcellspark kommer i höst att börja anläggas i samarbete med Göteborg Energi på Sernekes mark strax norr om flygfältet. Serneke har även avsatt mark för att kunna utöka med en solcellsanläggning i egen regi som ska kunna förse den kommande exploateringen av Säve-området.
Det nya elflygplanet, ett Pipistrel Alpha Electro, kommer att användas och driftas i Aeroklubben i Göteborgs regi. Bland annat ska planet användas som en del av skolflygsverksamheten.
– Framtidens flygutveckling finns inom biobränslen och elflyg. Det känns fantastiskt att vi på Säve får möjlighet att gå i bräschen för detta. Eldrivna passagerarplan i kommersiell trafik må ligga en bit in i framtiden, men för allmänflyget är framtiden redan här, säger Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg.
Serneke äger Säve flygplats sedan 2016. På flygplatsen verkar i dag det så kallade samhällsflyget med helikopterverksamhet för polis, ambulans och sjöräddning samt allmänflyget med flygutbildningar och flygklubbsverksamhet. Kring flygplatsområdet äger Serneke omkring 3 miljoner kvadratmeter mark. Planen är att utveckla området för verksamheter inom bland annat fordonsindustri, logistik och upplevelseindustrin.
Text/bild: Serneke