Inom kort inleds den tredje och sista etappen i utbyggnaden av Hamnbanan på Hisingen. Efter färdigställandet 2024 är Trafikverkets förhoppning att mer gods till och från Göteborgs Hamn ska transporteras på järnväg i stället för på väg. När Skanska anlägger de avslutande 1 900 meterna av den delvis nya Hamnbanan på Hisingen kommer det nya dubbelspåret att gå i en 1 100 meter lång tunnel. 65 procent av Sveriges containertrafik och 30 procent av utrikeshandeln går via Göteborgs Hamn. En flaskhals i logistiken är den cirka tio kilometer långa Hamnbanan på Hisingen, där en stor del av godstransporterna till och från hamnen genomförs. För att möta det ökade behovet av godstransporter sker nu en utbyggnad av den tidigare enkelspåriga banan med ytterligare ett spår. Så här långt har Kville bangård rustats upp och etappen Pölsebo-Skandiahamnen byggts ut med ytterligare ett spår.
Nu har även den tredje och sista etappen, en utbyggnad till dubbelspår i ny sträckning de cirka 1,9 kilometerna mellan Eriksberg och Pölsebo, upphandlats. Kontraktet, värt cirka 1,3 miljarder kronor, togs hem av Skanska som inleder arbetet redan i höst med färdigställande under 2024. En väsentlig del av projektet är att den nya dragningen kommer att gå i en 1 100 meter lång tunnel norr om det befintliga enkelspåret. Därutöver ingår bland annat anläggning av provisoriska spår för trafikomledning, rivning av befintlig anläggning inklusive en bro, omfattande ledningsomläggningar, nya gång- och cykelvägar, ny fotbollsplan samt ett nytt klubbhus åt Eriksbergs IF. Ett väsentligt mål för beställaren Trafikverket är att en större del av godset efter Hamnbanans färdigställande kan transporteras på järnväg i stället för på väg.
Text: Morgan Andersson, mentoronline.se