Maskinföraryrket har genomgått stora förändringar på relativt kort tid och ME-skolan jobbar hårt för att hänga med i svängarna. För andra året i rad arrangerade Maskinentreprenörerna och ME-skolan, i samarbete med Ahlsell, eventet Framtidens maskinförare. Den här gången var arrangemanget, av lätt insedda skäl, digitalt, och i fokus stod främst ME-skolan och det enorma behovet av maskinförare. ME-skolans vd Jonas Thorstenson konstaterade inledningsvis att Maskinentreprenörerna är lite av en föregångare, inga andra branscher har tagit fram egna skolor.
– Vi har tagit ett eget ansvar för att jobba med just resurs- och kompetensförsörjningen till branschen – för att vi ser det jättestora behovet av samhällsbyggare, både nu och i framtiden.
ME-skolan är en gymnasieutbildning som i dag finns på nio svenska orter. Skolan föddes när branschorganisationen Maskinentreprenörerna, med över 4 000 medlemsföretag, insåg att det utbildades på tok för få maskinförare – trots att behoven var stora valde många kommuner att lägga ner eller pausa den tämligen dyra och avancerade utbildningen.
– Det gick ju inte, då skulle vi inte klara det enorma rekryteringsbehovet som faktiskt finns. Av den anledningen tog man det egna djärva greppet för ett antal år sedan.
Jonas Thorstenson betonade att ME-skolan inte ska vara en konkurrent utan ett komplement, inte en privatskola utan en branschskola som inte ska gå med vinst – bara täcka kostnaderna.
– Vi konkurrerar inte med befintliga utbildare, vi vill säkerställa att det inte blir vita fläckar på kartan, där våra företag inte har någon utbildning i sin närhet.
ME-skolan ska vara en skräddarsydd utbildning utformad efter de behov branschen har.
– De som företräder kommunala skolor gör ett fantastiskt bra jobb. Men vi skräddarsyr såtillvida att vi lyssnar in för att nå så hög anställningsbarhet som möjligt, sade Jonas Thorstenson.
Här har ME, med sina drygt 4 000 medlemsföretag, sällsynt goda förutsättningar, förklarade han.
– Vi är branschen, vi samarbetar inte bara med den.
ME-skolan må ha funnit sin form men det räcker inte – det övriga skolväsendet måste också steppa upp, konstaterade Jonas Thorstenson. Han vill att kommunerna slutar att konkurrera med varandra så att man i stället kan samla krafterna vid större utbildningskluster.
– Det regionala samarbetet måste öka, för att hålla kvaliteten i yrkesutbildningar.
Han noterade också att yrket inte är detsamma i dag som för 30 år sedan och att utvecklingen går snabbt – det som en gång var ett utpräglat praktiskt yrke har blivit allt mer teknologiskt och det påverkar inte minst rekrytering och utbildning.
– Det här är en framtidsbransch men det kräver en del, det som tidigare var spett och slägga är numera en knapptryckning.
Text: Ulrika Andersson, Nordiskemedier.se Bild: Colourbox