Eldrivna bilar och maskiner får allt större genomslag i Sverige. En av aktörerna på marknaden är Nordfarm som säljer den eldrivna hjullastaren Avant. De visade upp sin gröna maskinen på elfordonsmässan som hölls utanför Stockholm.
6.e och 7:e april hölls elfordonsmässan eCom Expo på Scandinavian XPO i Arlandastad. Där visades allt från eldrivna fordon till energilagringslösningar. En av utställarna var Nordfarm som visade upp sin eldrivna kompaktlastare av märket Avant. Nordfarms vd, Bo Åkesson, tror på elektrifieringen inom entreprenad och lantbruk och säger att mässan är en bra mötesplats för att knyta kontakter.
– Sedan vill vi självklart visa upp vad vi har för målgruppen som besöker den här mässan.
Han säger att intresset för eldrivna entreprenadmaskiner ökar allt mer. Krav på fossilfria alternativ inom upphandlingar från offentlig sektor är en betydande faktor.
– Det gör en jättestor skillnad och vi ser en stor ökning bara mellan ingången mot 2021 och 2022. Innan var det early adopters som ville ha ny teknik och sedan planade det ut. Men nu ser vi att samhället börjar ta emot den här typen av produkt. Dels för att det ställs krav från till exempel kyrkor och kommuner som ska vara fossilfria men också för att det finns ett intresse.
Bo Åkesson säger att de också försöker lyfta fram den ekonomiska aspekten på eldrivna maskiner.
– Man måste prata ekonomi för att lyckas med det här. Det finns en brytpunkt och efter 2000 timmar betalar det sig.
Ett av problemen idag för maskinentreprenörer som vill byta till el och jobba utanför det befintliga elnätet är just elförsörjningen. Bo Åkesson säger att han tror på flera olika lösningar.
– Öka kapaciteten i batterierna, både i räckvidd och laddeffekt. Sedan att använda sig av swapsystem, ungefär som en skruvdragare där man kan byta batteriet. Då kanske du kan köra två till tre timmar och byter när det är slut.
Batteritankar är en annan lösning som han tror kommer bli mer vanlig.
– Morgondagens farmartank som man kallar det. I dag kommer man med en stor tank full med diesel på en släpkärra. I morgon kör man istället ut ett stort batteripack som står och laddar upp batteriet man har. Sedan tar man med sig kärran på fredagen och laddar upp batteripacket under helgen.
Vätgas är en annan lösning Bo Åkesson tror kan komplettera stora batteripaket. Han tar upp som exempel de containerstora system som finns i dag där vätgas omvandlas till el.
– Då kan du ställa din maskinpark intill den på kvällen och sätta igång det. Men det gäller bara att skala upp då det är i sin linda nu.
Text/bild: Johan Järup, nordiskemedier.se