Att backa med ett släp är en sak. Att navigera bakåt med ett ekipage som är över 35 meter innebär något helt annat. Nu erbjuds förare möjligheten att öva i en virtuell och trång hamn innan de ger sig ut på vägarna.
Att manövrera ett ekipage på över 35 meter baklänges kräver skicklighet, särskilt när det ska parkeras på trånga utrymmen som en hamn. Det är därför trafikskolan Söderkulla Tung Trafik har investerat i en lastbilssimulator från Volvo, där förare kan träna i en realistisk miljö.
Installationen av lastbilssimulatorn var en logistisk utmaning i sig. För att få in hytten i trafikskolans lokal fick glaspartiet på övervåningen demonteras, och det är knappt med utrymme där inne nu när hytten är på plats. Trots det rymmer hytten en hel miljö – Göteborgs hamn.
Bakgrunden till simulatorn är den ökade tillåtligheten att köra längre lastbilar på utvalda vägar i Sverige, upp till 34,5 meter.
”Att köra långa lastbilar rakt fram på vägen är inte det svåra, utan det är att backa med dem,” säger Klara Pålsson på Volvo Technology och tillägger: ”Många åkerier har inte heller tid eller resurser att låta sina förare öva innan de ger sig ut på vägarna. För åkerier som är med i Autofreight-programmet har det varit bråttom för förarna att komma ut och köra, och det är därför vi har utvecklat simulatorn – för att ge dem en möjlighet att träna innan de ger sig ut.”
Borås Stad deltog i ett pilotprojekt innan de längre lastbilarna släpptes ut på vägarna, där vägsträckan mellan Borås och Göteborgs hamn användes för testkörningar. När datumet väl var inne och 450 mil väg öppnades upp, var kommunen förberedd.
”Flera aktörer har redan börjat agera, och det verkar som att ännu fler kommer att anamma användningen av längre lastbilar och satsa stort på utrustning och fordon,” säger Robert Brikic, näringslivsutvecklare på Borås Stad. ”Därför anser vi att det är än viktigare att det finns platser där förare kan öva på backning och andra kritiska moment under kontrollerade former, utan risk för skador på människor, fordon eller byggnader.”
”HCT-ekipage kan ersätta två till tre enskilda lastbilar, vilket minskar belastningen på våra vägar, utsläppen och slitaget,” fortsätter Brikic. ”Vi hoppas också kunna etablera en torrhamn på vårt industriområde Viared, där företag i och runt staden kan förvara sina containrar och trailers. Det skulle innebära snabbare tillgång till godset och lägre kostnader jämfört med förvaring i Göteborgs hamn, där trycket är högt. Detta skulle avlasta och underlätta för företagen, en vinn-vinn-lösning som är hållbar och långsiktig.”
Fakta enligt artikel ur tidningen Entreprenad som är entreprenadbranschens egen tidning!
Prova gratis i en månad, gå in på www.entreprenad.com och registrera dig.
Bild: Sophie Eriksson, nordiskemedier.se