I september testar Västtrafik en ny eldriven bärplansfärja som är snabbare, tystare och mer energieffektiv än dagens färjor. Under testperioden 8-19 september har pendlare mellan Stenpiren och Öckerö färjeläge möjlighet att åka med.
Öckerö kommun rekryterar nu testresenärer som får prova att pendla med den nya färjan. Förutom upplevelsen av resan kommer resenärerna även att få tycka till om färjans tidtabell, angöring, laddning och bemanning. Resan beräknas ta runt en halvtimme.
Färjan, Candela P-12, ingår i ett pilotprojekt som görs tillsammans med Candela, Styrsöbolaget och Öckerö kommun.
– Med den här satsningen vill vi utforska om bärplanstekniken kan göra vår båttrafik ännu snabbare och mer energieffektiv. Vi har fått uppdrag av regionfullmäktige att arbeta med framtidens hållbara resor till sjöss. Detta test blir startskottet för arbetet, säger Bijan Zainali (S), styrelseordförande Västtrafik, i ett pressmeddelande.
– Öckerö kommun har länge haft en stark önskan om att kunna erbjuda resor sjövägen till Göteborg. Därför känns det bra att vi nu kan genomföra det här projektet som ett test för att utvärdera tekniken, säger Kent Lagrell (M), vice styrelseordförande Västtrafik, i ett pressmeddelande.
Bärplanstekniken gör att färjan reser sig på vingar under skrovet och lyfter cirka 1,5 meter över vattenytan. Den eldrivna färjan håller en marschfart på 25 knop – som enligt Västtrafik gör den till världens snabbaste elektriska passagerarfärja i drift. Färjan lämnar även minimalt svall, vilket skyddar både natur och djurliv.
Text/Bild: Västtrafik