Nyligen stoppades arbetet vid Västlänkens etapp Korsvägen. Arbetarna fick packa ihop sina verktyg efter att Trafikverket hävt kontraktet med konsortiet WLC. Nu väntar en ny strategi – med fler, mindre entreprenader i stället för en totalentreprenör.
– Vi kommer säkra arbetsplatsen, vilket innebär att leverantörerna kommer att lämna området och plocka med sig sina grejor. Sedan kommer vi ta kontakt med underleverantörer som kan tänka sig fortsätta arbeta för Trafikverket med det kritiska arbetet och vi räknar med att vi kommer kunna fortsätta jobba vidare med det framöver, säger Bo Larsson, projektledare för Västlänken, till Entreprenad. Underleverantörer som tidigare arbetat för NCC kommer nu att erbjudas fortsätta direkt under Trafikverket, i alla fall under den så kallade skyddsentreprenaden.
– Vi måste säkerställa att vi har en säker arbetsplats och vi behöver också följa vår miljödom, och hålla koll på grundvattennivåer och se till att det inte sker något läckage, säger Bo Larsson som säger att dialogen med WLC pågår för fullt för att få till en överlämning.
– Dialogen kommer att fortsätta med syne nästa vecka, när vi tillsammans går igenom arbetsmomenten och säkerställer vad som tillhör vem.
Målet har varit att etappen vid Korsvägen ska vara färdigställd till 2030, men en av orsakerna till att kontraktet bröts var en bristande tillit till NCC:s och WLC:s förmåga att leverera projektet i tid.
– Det har varit vår oro, att vi har fått så varierande svar på både tider och kostnader. Nu hade vi kommit till en punkt när vi inte hade mer förtroende för dem, säger Bo Larsson.
Trots osäkerheten kring nya upphandlingar är målsättningen fortfarande att etappen ska vara färdigställd till 2030
Beslutet innebär också en kursändring för projektet. Precis som när Trafikverket bröt med entreprenören AGN vid etappen Haga 2022, väljer man nu att dela upp Korsvägen i flera mindre entreprenader.
– Det är inriktningen här också, vi kommer att dela upp entreprenaden i mindre delar och ha fokus på dem. Vilka delar det blir kommer vi att komma tillbaka till, vi fokuserar på de kritiska etapperna först. Men vi kommer att ha en typ av kontrakt som är mer baserad på att vi jobbar med färdiga handlingar och inte totalentreprenader, säger Bo Larsson och sätter ut de första milstolparna:
– Vi kommer att fortsätta fokusera på skyddsentreprenaden, sedan kommer vi att jobba vidare med det som ligger på kritisk linje. Det är till exempel våtschakten under Liseberg, den biten kommer vi att fokusera på först.
NCC, som utgör en central del av WLC, anser att Trafikverket försöker lägga skulden för projektets problem på entreprenören. Bolaget aviserar nu rättsliga åtgärder.
– Det här är enligt normal kontraktuell hantering och ansvarsförhållanden totalt grundlöst och kommer leda till en mothävning och stämning från NCC:s del. Det är ett flagrant kontraktsbrott, säger NCC:s vd Tomas Carlsson till SVT.
Hur frågan om de miljardbelopp Trafikverket krävt tillbaka ska lösas återstår att se.
– Det får framtiden utvisa, men det kommer vi behöva tvista om. Det hamnar säkert i domstol, vi står långt ifrån varandra i nuläget, säger Bo Larsson.
Bild: Trafikverket
Fakta enligt artikel ur tidningen Entreprenad som är entreprenadbranschens egen tidning!
Prova gratis i en månad, gå in på www.entreprenad.com och registrera dig.