Bra Vision, som ursprungligen startade 1945 med sminkspeglar, visar upp ny teknik i form av kamera- och varningssystem för fordon och entreprenadmaskiner.
Dan Hörberg, säljare på Bra Vision, delade med sig av företagets senaste produkt, SMARTkameran.
– Kameran upptäcker och varnar för människor i närheten av din maskin. På din bildskärm ser man i realtid maskinens omgivning i högupplöst kvalitet, där människor markeras och färgade varningsfält berättar hur nära de är.
SMARTkameran är utrustad med en varningssignal som kan aktiveras genom en 12v signal.
SMARTkameran finns i varianter för montage fram, på sidorna eller bak på fordonet.
– Att kollidera med människor eller föremål innebär alltid skador, kostnader och ibland lidande – även om hastigheten har varit låg. Det är ett kraftfullt verktyg för säkrare körning, särskilt där det är trångt.
Kameran ansluts direkt till bildskärmen. Systemets intelligens, som är förberett för AI och Deep Learning, finns i kameran och någon separat system- eller kontrollenhet behövs inte.
Utöver bild i realtid, har SMARTkameran förmågan att fungera i mörker med en liten ljuskälla.
SMARTkameran uppgraderas och kalibreras över WiFi.
– E-speglar projekterar en tydlig bild till föraren i mörker och när det regnar. Detta erbjuder en större säkerhet jämfört med en traditionell spegel där man inte ser något i mörker eller dåligt väder, säger Dan Hörberg.
När det gäller utrustningens vädertålighet, är den designad för att klara av olika förhållanden.
– Utrustningen är tålig ner till minus 30 grader och kan även klara av temperaturer upp till 70 grader.
Bra Visions teknologi är inte bara begränsad till entreprenadmaskiner.
– Det är en stor efterfrågan på 360 till bussar just nu. Till exempel arbetar busstillverkare mycket med detta. Det är 4-6 kameror och ett mer omfattande system på bussarna, säger Dan Hörberg och fortsätter:
– Kamerorna kan identifiera olika delar av människokroppen, från huvud till fötter, och varna föraren i realtid.
AI-funktionen i kamerorna är relativt ny och har varit i drift i ungefär ett år.
– Nu ska Skanska till exempel testa detta. Kamerorna är flexibla och kan kalibreras för att varna för människor inom en viss radie, vilket kan vara särskilt användbart i stadsområden.
Bra Vision uppger att installationen av systemet är enkel men kräver viss planering.
– Fyra vidvinkelkameror placeras på maskinen eller fordonets front, långsidor och baksida. Man lägger ut mattor och kalibrerar efter det.
Företaget erbjuder installationstjänst.
– Vi har egna installatörer som åker ut och kalibrerar systemet.
Dan Hörberg avslutade med att betona vikten av denna teknologi ur ett säkerhetsperspektiv.
– Det kommer ta ett tag, men det här kommer att bli standard inom några år.
Text: Philip Dahl, Nordiskemedier.se Bild: Philip Dahl