Artificiell intelligens (AI) har en enorm potential att effektivisera byggbranschen, men alldeles för många tvekar till att ta sig an tekniken. Så lyder bedömningen från flera experter som vår danska systertidning Licitationen har pratat med.
Henrik Stenmann är en av de som tvekar. Han är grundare av The Sky AI och håller bland annat kurser för danska branschorganisationen DI Byggeri och föreläser om AI för organisationer inom byggbranschen. Han är inte imponerad av det han ser och upplever.
– Sett från utsidan lever byggbranschen i en bubbla. Man accepterar alla problem som finns inom branschen men till följd av komplexiteten är det ingen som tar ansvar för att optimera den rent tekniskt med AI, säger han.
Strax före jul presenterade Cowi och Institutet för framtidsstudier, IFF, tillsammans en rapport som kartlade de mest betydande utmaningarna – och möjligheterna – inom AI i byggbranschen.
Rapporten baserades på intervjuer med 49 experter från Danmark och andra länder, där byggindustrin definieras som ”byggnader, anläggningar och konstgjorda rekreationsområden inklusive de olika företagen som skapar, driver och underhåller dem”.
Experterna i studien kallar branschen ”svåranpassad och komplex”, men experterna är också överens om att artificiell intelligens är ett ”självklart verktyg” för branschen. 93 procent svarade att AI kommer att vara ett integrerat verktyg i minst hälften av alla byggprojekt till 2030.
– För många företag är AI fortfarande lite odefinierat, och det råder stor osäkerhet kring vad som behöver göras för att komma igång med att använda tekniken, säger direktör för IFF, Lasse Jonasson.
Han tillägger:
– Däremot ökar effektiviteten med AI, datadrivna beslut och vilja till innovation i en konkurrensutsatt miljö som skapar intresse. AI kan vara en mycket stor drivkraft i den gröna omställningen, till exempel genom att optimera användningen av mänskliga och fysiska resurser i byggandet.
Morten Alsdorf är senior digital transformation director på Cowi, som just nu själv tittar på olika tillämpningsmöjligheter för AI inom konsulttjänster.
– Vi måste se och använda AI som en möjlighet att skapa bättre effektivitet, bli mer produktiva och skapa bättre arbetsflöden i hela värdekedjan inom bygg, säger Alsdorf.
Lasse Jonasson påpekar att byggbranschen redan är konservativ, vilket för många bromsar intresset för att kasta sig in i nya tekniker.
Dessutom handlar frågorna om bristande utbildning och förståelse, och slutligen finns reglering, exempelvis hur mycket data som kan delas och användas när man arbetar med AI.
Men det kan också finnas goda skäl för ett konservativt förhållningssätt, framhåller han.
– Om du ska bygga en bro har du förmodligen ett annat förhållningssätt till fel och risker än om du till exempel ska skapa ny mjukvara, säger Lasse Jonasson.
Henrik Stenmann framhåller tre observationer i sitt arbete med AI och byggbranschen.
Det första är att användningen av ny teknik generellt sett inte är högprioriterad i byggbranschen, utan snarare nedtonad jämfört med andra branscher han arbetar med.
Därnäst är också byggbranschen komplex, med många olika aktörer och projektägare och därav en följande komplex administration. Att ta ny teknik i bruk ses som en börda, upplever han.
Slutligen handlar det om att när man pratar om AI i branschen fokuserar många specifikt på individuella, konkreta lösningar snarare än att titta på övergripande data, för att säkerställa god IT-disciplin och rätt kompetens internt.
– Det gör att många uppstartade AI-projekt dör innan man skördat frukterna. Du glömmer att fokusera på att lösa vardagsproblem, där de största vinsterna finns, säger AI-experten.
Enligt Henrik Stenmann överträffas byggsektorn endast av finanssektorn när det handlar om att generera data.
– Mängden datapunkter är helt enkelt enorm, och därför finns det också en enorm potential att göra många saker mycket mer effektivt, säger han.
I sin kurs har han arbetat med specifika erbjudanden, där AI tittat igenom flera tusen dokument och hittat många små och stora fel som hade förbisetts i offertgivningen.
– Potentialen för artificiell intelligens ligger främst i allt det omkringliggande. Det kan handla om att göra bättre och mer korrekta anbud och erbjudanden, där de anställda med hjälp av AI ständigt är uppdaterade på den senaste kunskapen och inte gör misstag, säger Henrik Stenmann.
Morten Alsdorf från Cowi menar att det är en självklarthet att titta på hur byggbranschen i stort kan komma igång med artificiell intelligens.
– De stora konsulterna och arkitekterna har anammat AI, liksom stora entreprenörer. Men alla kan vara med på resan, säger Morten Alsdorf.
Text: Erik Holm, Lotta Naesenius, Nordiskemedier Bild: ChatGPT/Erik Holm