Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen.
Doften kommer i allt fler prisklasser och utföranden. Det finns ett nyväckt intresse för hur doften får oss att må och dess effekter på välbefinnande, sömn och avslappning.
I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen. Årets Julklapp är därför unisexdoften – en extra accessoar som sätter guldkant på vardagen.
Årets Julklapp utses varje år av HUI Research och ska leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:
– Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
– Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
– Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
Årets julklappar senaste åren
2023 – Sällskapsspelet
2022 – Det hemstickade plagget
2021 – Evenemangsbiljetten
2020 – Stormköket
2019 – Mobillådan
2018 – Det återvunna plagget
2017 – Elcykeln
2016 – VR-glasögonen
2015 – Robotdammsugaren
2014 – Aktivitetsarmbandet
2013 – Råsaftcentrifugen
2012 – Hörlurarna
2011 – Den färdigpackade matkassen
2010 – Surfplattan
2009 – Spikmattan
2008 – Upplevelsen