Årets Sill lanserades nu för fjortonde året i rad. En fredag i mars fick Sjöräddningsstationen på Rörö i Göteborgs skärgård besök av Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill som presenterade de utvalda nomineringarna av sillinläggningar. Juryn, som vanligt bestående av mycket engagerade sjöräddare, fick avlägga sin röst på den sill som föll dem bäst i smaken. Den stora vinnaren blev den somriga sillinläggningen med toner av Äpple & Mynta. Smakerna för tankarna till sommarens trädgård där äppelträden är i full blom och myntan letar sig fram.
Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sill-producenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete. Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att utveckla en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet.
En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet. Med sina 71 stationer längs Sveriges kust och stora sjöar utgår 2 200 frivilliga sjöräddare och bidrar till en ökad säkerhet till sjöss.