Entreprenaddäcken har genomgått stora förändringar på kort tid – de ska tåla betydligt mer i dag och det påverkar också hur de behöver hanteras.
– Maskinerna är både tyngre och starkare, de bär mycket större vikter nu jämfört med för tio år sedan, säger Gilles Faber, Field & Automotive Engineering Manager OTR EMEA på däcktillverkaren Goodyear. Man kan se bara på Caterpillars hjullastare 988, den har dubblat antalet hästkrafter på 50 år och ökat sin operativa vikt med 10 0000 kg.
Nya miljökrav innebär dessutom att maskinerna måste bli bränslesnålare, alternativa bränslen och motorer blir också allt vanligare. Detta påverkar även däcken och förändringen märks kanske mest i de lite mindre maskinerna, som allt oftare går på el.
– Eldrivna maskiner har ett högre vridmoment, det påverkar däcken, kommenterar Gilles Faber.
Dagens däck måste alltså vara både starkare och robustare än förr, inte minst måste de tåla ett högt tryck under flera år och det har blivit allt fler faktorer att ta hänsyn till i produktutvecklingen.
– Det pågår en ständig förbättring, vi har ökat styrkan, ändrat i gummiblandningen och förstärkt stålstommarna, säger Gilles Faber.
Förändringen märks även ute hos kunderna.
– Vi ser att maskinerna numera är mycket mer kraftfulla, skoporna är större och man flyttar mycket mer massor. Då krävs starkare däck, det innebär också att servicen blir dyrare och en tydlig trend är att man lejer bort mer och mer, säger Elmantas Latkauskas, OTR Sales Manager Nordic på Goodyear. Han konstaterar att det blir allt vanligare att leasa sin maskin, och därmed överlåta däckval och däckskötsel till leverantören.
Goodyear lyfter särskilt fram lufttrycket som något man absolut måste ha koll på; det spelar stor roll både för bränsleförbrukningen, produktiviteten, säkerheten och hur länge däcket kommer att hålla. Gilles Faber rekommenderar därför att däcktrycket kontrolleras regelbundet.
– Det är bra om det kollas en gång i veckan, gärna oftare och i stora gruvor dagligen. Han berättar att somliga inte tar till sig uppmaningen som de kanske borde. En del lyssnar, en del glömmer direkt men ett är säkert: när de inser hur mycket det kostar att behöva byta ett däck i förtid blir de bättre på att lyssna!
I dagsläget finns förstås hjälp att få för den som är lite glömsk. Goodyear har ett system där lufttrycket och temperaturen i däcken mäts elektroniskt, ett upplägg som allt fler kunder i Europa fått upp ögonen för.
– Först var det mest större kunder med många maskiner, nu ser vi att även de lite mindre med kanske 2-3 maskiner vill få dem övervakade, säger Gilles Faber.
Goodyears TPMS HD-system (Tire Pressure Monitoring System Heavy Duty) innebär att även små läckor i ett däck kan detekteras. Systemet kan också jämföra med trycket i de övriga däcken, och slår larm om något är fel eller riskerar att bli fel längre fram. Varningarna kan lämnas på en laptop, som pushnotiser i en mobilapp eller liknande och informationen kan gå till föraren, kontoret, återförsäljaren, däckmontören eller en servicegivare – kunden själv bestämmer var informationen hör hemma, förklarar Gilles Faber.
– Det man får veta är om däcken behöver repareras, om trycket bör justeras med mera. Det kan vara så att maskinen behöver stanna omedelbart – eller att det räcker att organisera ett däckbyte lite längre fram, säger Gilles Faber, som noterar att systemet också kan användas för geofencing.
Dagens däck håller längre än förr, skillnaderna kan dock vara stora. Ett däck som används i riktigt tuffa miljöer kanske klarar 500 timmar medan ett däck som körs i sand kan mäkta med uppemot 20 000 timmars arbete. Förarnas insats påverkar också däcket, förutom att ha koll på trycket gäller det att köra ”rätt”.
– Det är inte bra att spinna runt på däcken, man ska också undvika att köra med högt vridmoment rakt in i högen, säger Gilles Faber.
Ett sätt att förlänga däckets liv är att regummera det. Goodyear noterar dock att det inte är lämpligt för alla typer av applikationer.
– Däck som körs i en underjordsgruva kanske inte kan få ett andra liv, medan däck som inte slitits så hårt kan få både ett andra, ett tredje, ett fjärde och ett femte liv, säger Gilles Faber.
Transportkostnaderna spelar också in, att frakta ett tre ton tungt och fyra meter högt gruvdäck för att regummera det kostar kanske mer än det smakar.
– I Latinamerika finns det dock stora gruvor där man kan regummera på plats, då kan det löna sig, kommenterar Gilles Faber.
Goodyear har ett så kallat GP (General Purpose)-däck, som ska kunna användas för många typer av jobb. Vid sidan av det finns en lång rad premium specialdäck för olika applikationer, till exempel för tunga hjullastare, gruvtruckar och maskiner som ska arbeta i tuffa förhållanden under jord.
Gilles Faber konstaterar att ett entreprenaddäck är uppbyggt på liknande sätt som ett buss- eller lastbilsdäck. Han noterar dock att skillnader finns när det gäller vilka material som används, entreprenaddäcken behöver klara betydligt tuffare omständigheter.
– Lastbilars enda uppgift är att åka från punkt A till punkt B, de bär en last och kör i hög fart på motorväg. Entreprenaddäck gör mycket mer – det är däck för allt från små hjullastare till stora gruvmaskiner, maskinerna körs ofta på mjukare underlag och det blir alltså mycket mer specialiserade däck.
Entreprenaddäcken kan skräddarsys beroende på vad de ska användas till, med avseende till exempel på distans, underlag, hastighet med mera.
– Man kan laborera med gummiblandningen för att minska värmeutvecklingen i däcket, ju mindre värme desto längre håller däcket, säger Gilles Faber. Han konstaterar dock att balansen är hårfin, eftersom man inte vill äventyra slitstyrkan.
Däckinköpet i sig kan också komma att förändras.
– De flesta köper fortfarande sina däck men det finns kunder som väljer att betala för däcket och service i ett milavtal, särskilt när det gäller containerhantering i hamnar, säger Elmantas Latkauskas. Han tror att konceptet kommer att vinna mark även i Norden.
– I framtiden kommer fler att välja ett bekymmersfriare sätt att skaffa däck, så att de kan fokusera mer på sin kärnverksamhet.
Text: Ulrika Andersson, Nordiskemedier.se Bild: Goodyear