Det är tidig fredagseftermiddag, och Göteborg visar sig från sin bästa sida när SIVS grävande reporter Jenny, lite osäkert närmar sig en hjulgrävmaskin som står något avskilt till på Skanskas byggarbetsplats bakom vårdcentralen i Gamlestan. ”Hallå, är det du som är Thomas Gustavsson?” Det visar sig att hon kommit rätt direkt.
Vad är på gång just nu?
– Jag är här på Skanskas jobb med nya spårvägen över Säveån, här har jag varit i fyra år nu, etapp 1 startade våren 2012, nu är vi inne på tredje etappen och den skall vara klar i maj 2018.
Hur ser du på 2016?
– Spårvägen skall vara igång redan i augusti 2016 så det gäller att ligga i, jag tror vi är lite försenade men planeringen är mycket bättre nu så det blir nog bra.
Hur länge har du jobbat med Schakt i Väst AB?
– Sedan 1988, då körde jag för Schaktcentralen. Jag behövde ha mer jobb och Schaktcentralen var stora och välkända på den tiden och på den vägen är det… jag tror ni hade över 400 maskiner, säger Thomas, men lägger snabbt till att han inte är helt säker på den siffran.
Berätta lite om ditt företag, när startades det o.s.v.
– Jag startade min firma i maj 1986, då jobbade jag med jordbruk och köpte en traktorgrävare, Thomas har verkligen bra koll på åren och fortsätter att berätta..
1988 gick jag som jag sade med i Schaktcentralen och år 2000 köpte jag min första hjulgrävmaskin. Jag hade båda maskinerna till 2003 och skiftade beroende på jobb. När jag frågar om Thomas inte saknar att köra traktorgrävare ler han lite förläget och säger att han aldrig skulle kunna tänka sig att byta tillbaka, hjulgrävmaskinen är mycket smidigare, traktorgrävaren kan göra allt men är inte bra på något, säger Thomas och skrattar till.
Thomas fortsätter, 2004 köpte jag min första lastbil och började köra för Transec, som om jag minns rätt köptes av Schakt i Väst 2005, jag ville egentligen köra för Schakt i Väst från början men av någon anledning blev det inte så berättar Thomas.
2011 kom jag över ytterligare en lastbil och i samband med det anställde jag en Chaufför, så jag har en anställd och en F-skattare, Håkan, som kör för mig idag.
Vilka är dina arbetsuppgifter?
– Just nu lägger jag ut spårmackadam för spårvägen.
Vad kör du för maskin?
– En Volvo EW 140D 2013, maskinen är utrustad med GPS system som jag använder nu, det är ganska smidigt faktiskt, när man väl lärt sig hur det fungerar… dessutom är det kul att lära sig nytt.
Vad är det bästa med att jobba med Schakt i Väst?
– Det är att pengarna kommer i tid och att ni förmedlar lastbilarna och sköter kontakten med chaufförerna.
Du har varit med ett tag, har du några tips till nya Team SIVare?
– Att de engagerar sig i jobben och gör ett bra jobb.
Om Thomas Gustavsson
Ålder: Jag har fyllt 50.
Familj: Sambo och två bonusbarn.
Bor: I lägenhet i Kärna.
Gör på fritiden: Thomas berättar att han har ett litet jordbruk som han håller liv i, där odlar han spannmål. Det blir tyst en liten stund sedan kommer Thomas på att de nyss köpt en husvagn också.
Äter helst: Skaldjur.
Kör helst: Volvo FH 750.
Okänd talang: Jag vet inte om jag har någon.
Gillar: God mat.
Vill kunna: Jag skulle vilja vara bättre på datorer, jag kan gå in på Blocket men inte så mycket mer…
Drömmer om: Jag skulle vilja jobba mindre och resa mer, till värmen.
Om 10 år: Då kör jag lastbil, säger Thomas säkert, jag har kört maskin i 30 år nu och det skulle vara kul att göra något nytt innan pensionen, kanske skulle jag köra schaktbil för Schakt i Väst.
Blir arg på? Jag blir sällan arg, jag är en lugn person och kommer inte på något men senare under intervjun när vi pratar vidare, berättar Thomas att han blir irriterad på de pressade priser som lastbilsägare brottas med.
Lyssnar helst på: Radio, P4, jag är allätare när det gäller musik.
Är bra på: Efter viss tvekan säger Thomas, köra grävmaskin kanske… det stämmer nog väldigt bra, Thomas har jobbat åt Skanska sedan många år tillbaka.
Läser: Tidningar, GP och Kungälvposten men även flera branschtidningar som Boggie Entreprenad och ME-tidningen. Jag läser inga böcker.
Tips/önskemål till Schakt i Väst: vad kan vi bli bättre på?
Just nu funkar det bra, det har ju varit fullt upp på lastbilssidan ett par år nu, men när det är sämre tider så vill jag såklart att ni är på och jagar jobb åt lastbilarna så att det inte blir några glapp. Det är nu Thomas kommer på att han blir lite arg på de pressade priserna, sedan lägger han försynt till, ”fast det är klart, ni jagar nog jobb hela tiden.”
Tack, hej då: Tack själv, och på återseende!