Två år till blir det för projektet som ska ge blivande förare en bättre utbildning och en smidigare kontakt med branschen, hoppet finns också om att göra försöket permanent.
Jakten på kompetent arbetskraft går vidare, i början av maj höll till exempel ME-skolan i Bålsta öppet hus för att locka till sig fler elever. Inte för att det behövs just här, förklarar gymnasieläraren Christer Gartman.
– Förr var det glest men numer har vi fulla klasser.
55 gymnasielever är inskrivna på det treåriga gymnasieprogrammet, på skolan går även 16 vuxenelever, som går det 32 veckor långa utbildningsprogrammet.
– De allra flesta som börjar här har verkligen intresset och de vet också att det är stor chans att de får jobb när de är klara – branschen skriker efter folk, säger Christer Gartman.
En viktig del av utbildningen består av arbetsplatsförlagt lärande – APL. Eleverna ska då få komma ut till riktiga företag och utföra riktiga arbetsuppgifter.
– I tvåan och trean är det APL hälften av tiden och eleverna vet att om de visar framfötterna är det stor chans att de får jobb där sedan, säger Christer Gartman.
Bakom ME-skolan står bransch-och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna. Medlemsföretagen är de första att skriva under på att det är svårt att rekrytera förare, samtidigt som de kanske inte alltid varit så pigga på att ta emot APL-elever. Bland annat därför har ME testat ett nytt upplägg: så kallade konsulenter; som ska underlätta både för skolor, elever och företag.
ME-projektet har rullat i snart två år och nyligen fick man klartecken för två år till.
– Det har varit väldigt positivt, tidigare har det varit en utmaning att få ut eleverna på APL, med konsulenterna har vi kunnat synliggöra för alla parter vilka möjligheter och utmaningar som väntar, säger projektledaren Göran Westerberg.
Rent krasst behöver företagen tillgång till nya välutbildade förare, samtidigt som eleverna behöver tillgång till bra utbildning ute på företagen. Det har dock inte alltid fungerat smärtfritt – eleverna har inte fått den guidning de behövt och företagen har inte vetat vad som förväntats av dem, och vad de kan förvänta sig av eleverna. Konsulenterna ska vara det smörjmedel som krävs för att få delarna att passa ihop.
– Bara att äska tid hos företagen för att förklara för dem vad eleverna behöver har hjälpt, säger Göran Westerberg.
Eleverna behöver en handledare och en slags ”kursplan” för vad som ska ske under APL-veckorna, fortsätter han.
– I tvåan får de börja som anläggare först och främst men är det någon som visar framfötterna kanske de kan få prova på lite maskinkörning också.
Han tror att företagen kan känna en större trygghet om de får insikt i vad de förväntas leverera och vad eleven ska få ta del av under APL-tiden.
– De känner sig inte lika ensamma med ansvaret.
Konsulenterna guidar även eleverna inför det som komma skall, och fungerar som ett stöd under hela resan.
– Vi kan ta dit dem dagen innan och visa och berätta – här ska du vara klockan sju, där kan du byta om, det här är din handledare och så vidare. De kommer förstås att ha en del fjärilar i magen i alla fall, men då blir de lite mer förberedda.
Göran Westerberg tror att konsulenternas insats kan öka kvaliteten på APL-upplevelsen både för eleven, företagen och skolan.
– Syftet är att få ut bättre maskinister och ett sätt att göra det är att lägga mer krut på APL. Ett bevis på det är att allt fler företag hör av sig till oss nu, det visar att vi är på rätt väg.
Det är ME-skolan, och i förlängningen bransch- och arbetsgivarföreningen Maskinentreprenörerna som står bakom konsulentprojektet
– Det är en fördel att vår ägare driver det, medlemsföretagen vill ju få ut fler och bättre utbildade maskinförare, säger Göran Westerberg.
ME har i dag sju konsulenter till sina nio skolor. I höst öppnar nya filialer i både Söderhamn och Kiruna.
– Hoppet finns att det ska bli permanent, det här upplägget ökar kvaliteten för både företag och elever, och det frigör tid för lärarna, säger Göran Westerberg.
Text: Ulrika Andersson, Nordiskemedier.se Bild: Ulrika Andersson