Mark- och miljödomstolen sa ja – till nästan allt. Nu planeras för hur arbetet ska dras igång. I dag måste de största fartygen vara halvlastade om de ska ta sig in till Göteborgs hamn – farleden är inte djup nog. I framtiden väntas fartygen dessutom bli ännu större och Göteborgs Hamn AB, Sjöfartsverket och Trafikverket har därför slagit sina kloka huvuden samman i projekt Skandiaporten.
Tanken är att fördjupa och bredda farleden samt förstärka kajerna, ett jätteprojekt som beräknas kosta 2,5 miljarder kronor och där man behöver muddra 13 miljoner kubikmeter för att öka djupet från 13,5 till 17,5 meter.
I förra veckan kom ett besked som innebär att projektet kan ta nästa steg: Mark- och miljödomstolen gav tillstånd till att fördjupa och bredda farleden, förstärka kajen och lägga ut muddermassor på avsedd plats till havs.
Domstolen sa dock nej till att placera förorenade massor i havet, dessa massor måste därför hanteras på annat sätt.
Fakta: Skandiaporten
Planerad fördjupning: Från 13,5 till 17,5 meters maximalt fartygsdjupgående.
Dimensionerande fartyg: Längd 430 meter, bredd 65 meter och ett maximalt djupgående på 17,5 meter.
Kostnad: 2,5 miljarder kronor.
Finansiering: Statlig (Trafikverket): Drygt 1,2 miljarder kronor. Kommunal (Göteborgs kommun): upp till drygt 1,2 miljarder kronor.
Muddringsbehov: cirka 13 miljoner kubikmeter.
Byggprocess: Om tidsplanen håller byggstart slutet av 2022 och färdigställt tidigast 2026.
Källa: Skandiaporten
– Vi är medvetna om att domen kan överklagas vilket är ett steg i processen som vi måste avvakta. Men om domen inte överklagas är vår preliminära bedömning att vi nu har möjligheten att påbörja arbetet med kajförstärkningarna, även om det ännu inte är klart hur de förorenade muddermassorna slutligt ska omhändertas, säger Jan Andersson, projektledare för Skandiaporten på Göteborgs Hamn AB.
Enligt pressmeddelandet kommer arbetet att genomföras i flera etapper, för att inte hindra de oceangående fartygens lastning. Göteborgs Hamn AB ska genomföra kajförstärkningen och fördjupningen av hamnbassängen, Sjöfartsverket ska fördjupa farleden och flytta muddermassor.
Text: Ulrika Andersson, Nordiskemedier.se Bild: Pressbild