Här visas Volvos nya ellastbil – tyst utmanare till Tesla
Hur börjar elrevolutionen i transportsektorn? Med blå sopbilar i Göteborg. I alla fall om man får tro Volvo, som i dag lanserar sin nya ellastbil FL Electric. Men den är betydligt mindre och har kortare räckvidd än huvudkonkurrenten Tesla.
Det var stora ord om förändring när Volvo Trucks vd Claes Nilsson tillsammans med ordföranden i Göteborgs kommunstyrelse Ann-Sofie Hermansson (S) presenterade Volvo Fl Electric på Götaplatsen i centrala Göteborg.
– Det här är ett stort genombrott och det är bara början på den elektriska revolutionen. Det här är så här framtidens transporter kommer att gå till, framför allt i städer, säger Claes Nilsson. Den första versionen av bilen är en sopbil som kommer att börja köras i Göteborg.
Den är i princip helt tyst, vilket ska göra det möjligt att köra den på nätterna.
– Nu är vi i en testfas där sopbilarna ska börja rulla på Göteborgs gator. Efter sommaren kommer en liknande liten lastbil att börja leverera matvaror till Coops butiker i Göteborg. Sen kommer FL Electric att börja säljas 2019, säger Claes Nilsson.
Volvo FL Electric bara för städer Lastbilarna är byggda för att bara köras i städer. Det märks inte minst på räckvidden, som som mest kan bli 30 mil. För att klara av det har lastbilen sex batteripaket.
– I städerna kan man köra på dagen och ladda på natten, vilket gör att vi blir mindre beroende av en utbyggd laddinfrastruktur, säger Claes Nilsson.
Han är tydlig med att tekniken som finns för el i dag passar för korta transporter i städerna, och inte för längre transporter.
– Där är tekniken ännu inte redo, batteritekniken behöver utvecklas så pass mycket att det i nuläget inte är intressant för oss. Även om vi har elvägar och en utbyggd laddinfrastruktur krävs betydligt bättre batterier än de som finns i dag, säger Claes Nilsson.
Väsentligt dyrare än diesel
Någon prislapp är inte satt på ellastbilen än, men den kommer att bli väsentligt dyrare än en motsvarande diesellastbil. Tanken är att investeringen ska betala tillbaka sig genom billigare drift och mindre behov av reparationer.
– Motorn är betydligt enklare än en dieselmotsvarighet, så det krävs mindre service och reservdelar, säger Claes Nilsson.
Är inte det en utmaning för er, när ni inte kan tjäna lika mycket på service och reservdelar?
– Det är något vi har tittat på, men det är jag inte speciellt orolig för.
Är det ellastbilen som ska bräcka Tesla?
– Tesla utmanar oss och ser till att vi är på tårna, men det vi visar här är inte riktigt samma sak som de gör. Men det är roligt att det är många spelare ute på arenan.
När får vi se en liknande presentation av Volvos första självkörande lastbil?
– Vi har redan självkörande lastbilar utanför allmänna vägar, i en gruva. Just utanför allmän väg går utvecklingen snabbare bland lastbilar än med personbilar.
Volvo FL Electric vs Tesla Semi
Pris Volvo: oklart, men väsentligt dyrare än en diesellastbil.
Tesla: 1,2 miljoner kronor.
Räckvidd
Volvo: Upp till 30 mil.
Tesla: Upp till 80 mil.
Laddning
Volvo: Beror på antal batterier, som snabbast en dryg timme.
Tesla: Ska med Megachargers kunna ladda på 30 minuter.
Antal motorer
Volvo: En
Tesla: Fyra, en motor per hjul på de bakre axlar
Text: Henning Eklund, Expressen
Foto: Volvo