– Jag vill poängtera att Västlänken till största del följer planen men vi har utmaningar. Det är det som våra kontraktsdiskussioner med entreprenörerna för Haga och Korsvägen handlar om, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken.
– Innan vi har landat dessa frågeställningar och delar en gemensam bild vill jag inte spekulera kring vilka konsekvenser det kan få, säger han vidare i en kommentar i pressmeddelandet.
– Våra entreprenörer har framfört att de ser risker för försening, men Trafikverket delar inte bilden av orsaken till en eventuell försening, säger Bo Larsson.
Om Trafikverket ska gå med på förändringar krävs det att det finns saker som avviker från kontraktsförutsättningarna som inte entreprenören kunnat förutse. Annars är det anbudet man lagt som gäller. Har man lagt för lågt anbud så är det entreprenörernas eget ansvar.
– Vi ska vara affärsmässiga i våra förhandlingar men vi har också ett stort ansvar i hur vi hanterar skattemedel och därför ska ett beslut om försening och fördyring vara väl underbyggt och motiverat, fortsätter Bo Larson.
– När vi har ett väl underbyggt och motiverat beslut om en eventuell justering av tidplanen kommer det att kommuniceras. Där är vi inte i dagsläget utan den prognos för tid och kostnad vi har idag ligger tillsvidare fast och projektet arbetar vidare i full produktion, säger Bo Larsson.
Text: Monica Almgren, nordiskemedier.se. Foto: Trafikverket