När Maskinentreprenörerna (ME) släppte sin Meko-rapport för vinterhalvåret 2022 var det största orosmolnet drivmedelspriserna. ME.s vd Anders Robertsson menar att det är avgörande att få in indexfrågan när avtal ska förhandlas fram.
När Sverige går in i en lågkonjunktur påverkas alla branscher, även så maskinförarna. Men hos Maskinentreprenörerna ser man ändå relativt ljust på den närmsta tiden.
– Vi ser att det viker nedåt. Men vi har ändå utgått från en väldigt hög nivå när det gäller de flesta parametrarna. Det kommer bli en inbromsning men det behöver inte bli en tvärnit för vår bransch.
Han menar att det istället skulle kunna medföra en harmonisering mellan utbud och efterfrågan. Något som skulle kunna vara bra på sikt. Istället är det drivmedelsfrågan som fortfarande är det som Robertsson oroar sig för mest.
Jämfört med förra årets rapport hade andelen som ansåg att de ökade priserna på drivedel ökat med 18 procentenheter, från 60 till 78 procent. På andra plats med 38 procent hamnade de ökade priserna på material. ME:s vd Anders Robertsson menar att det till stor del beror på att medlemmarna inte lyckats föra över kostnaderna till beställarledet. Bland annat var det bara hälften som kunde få full ersättning för biobränslen vid de tillfällen som det ställdes krav på att det skulle användas.
– Det är en förutsättning att vi måste kunna överföra de kostnaderna. Omställningen måste få kosta pengar. Det är alldeles galet om man trycker ned det till underentreprenörsledet.
Anders Robertsson påpekar att ME arbetar aktivt med att utbilda beställarna och framförallt kommunerna om varför det är viktigt att använda indexering i avtalen. Samt att det inte bara görs en gång utan upprepade gånger under året. I dagsläget har de haft utbildningar med nästan 150 kommuner.
– Indexering är centralt för att klara det här över tiden. Man måste indexera minst en gång i kvartalet, kanske allra helst en gång i månaden. Det har inte sett ut så tidigare och är något vi måste lära oss. Det är en av de nya parametrarna vi måste föra in i affärsmannaskapet. Det är oerhört viktigt.
En fråga som fortfarande ligger högt upp i Meko-undersökningen är kompetensbristen som kvarstår trots att flera samtidigt rapporterar om en nedgång i orderläget. Tretton procent angav att den största utmaningen var brist på sökande vid rekrytering.
– Det är en av de viktigaste utmaningarna vi har i branschen. Visst, vi går in i en lågkonjunktur men vi kommer komma ur den. Då har vi samma utmaning som vi hade tidigare. Här gäller det för oss att möjliggöra för så många som möjligt att ta sig an yrket.
Robertsson lyfter att de startar ytterligare två skolor, en i Söderhamn och en i Malmfälten i Gällivare. Samtidigt menar han att även om de skulle examinera en tredjedel av landets alla maskinförare är det långt från tillräckligt.
– Jag tror att den andra delen ligger i att synliggöra yrket men också göra branschen mer intressant för gemene man. Vi måste förmedla att det är ett intressant yrke som hela tiden har tekniksprång. Alla praktiska yrken har den utmaningen i dag. Men vi jobbar med det och har kommit en bra bit på vägen.
Text och foto: Johan Järup, Nordiskemedier.se