Maskinentreprenörerna uppmanar medlemmarna att visa sitt missnöje i uppropet ”Nu ställer vi maskinerna”, ett hot som inte är så tomt som man kan tro.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna uppmanar sina medlemmar att visa sitt missnöje över de skenande dieselpriserna genom att skriva under uppropet ”Nu ställer vi maskinerna”.
Tanken är att förmå regeringen att sänka bränsleskatterna med omedelbar verkan.
– Vår utmaning är att få politikerna att inse vilka konsekvenser de höjda bränslepriserna får för maskinentreprenörerna. I dagsläget går det inte att få lönsamhet i företagen och vi måste få hjälp, säger ME:s vd Anders Robertsson till Leveranstidningen Entreprenad.
Uppropet drogs igång på torsdag förmiddag och bara ett par timmar senare kan Anders Robertsson konstatera att responsen varit överväldigande.
– Det har bara rasat in samtal från medlemmar, de är glada över att frågan ställs, det är ett oerhört högt tryck just nu.
Landets maskinentreprenörer dignar under en börda som bara blivit tyngre och tyngre, och enligt ME finns risken att de senaste höjningarna blir droppen som får bägaren att rinna över.
– Vi behöver hjälp, och vi behöver det nu.
Kriserna har kommit slag i slag, klimatkris, cementkris och pandemi har följts av ytterligare höjda bränslepriser efter de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland – utan att maskinentreprenörerna fått någon som helst kompensation för de ökade kostnaderna, noterar ME.
Nu vill man få regeringen att förstå att det inte går att få vägar och järnvägar skötta och byggda eller gruvor att fungera utan landets 20 000 anläggningsmaskiner.
Anders Robertsson hoppas nå fram med budskapet och det snabbt.
– Vi kommer att agera i närtid om vi inte får respons.
Men, kommer maskinerna verkligen att ställas? Enligt Anders Robertsson finns det risk för det. Han ser flera tänkbara scenarier om branschen inte får de lättnader som behövs.
– Antingen ställer vi maskinerna i protest.
– Eller så står de stilla för att ingen har råd att köra dem.
Text: Ulrika Andersson, Nordiskemedier.se Bild: Colourbox