En ny bomkonstruktion har utvecklats för att harmonisera med maskinens korta bakdel, bland annat för att uppnå bästa möjliga balans.
Volvo räknar med ökad efterfrågan på hjulgrävare och kortrumpade maskiner – två egenskaper som förenas i EWR170E Konz. Allt större delar av världens befolkning bosätter sig i stadsområden. Det betyder också att förväntningarna på entreprenadmaskiner förändras. Exempelvis räknar Volvo med ökad efterfrågan av hjulgrävare och kortrumpade maskiner – två egenskaper som förenas i EWR170E.
– Bra sikt och kort svängradie gjorde modellen populär i trånga innerstadsmiljöer och vid arbeten nära väg där påverkan på trafiken kunde begränsas tack vare maskinens kompakta format. Vi räknar med att urbaniseringen kommer att fortsätta. Städerna kommer att fortsätta växa och med det blir behovet av smidiga maskiner som också är enkla att förflytta allt större. Därför har vi tagit fram en större efterföljare i EWR170E som blir en ny viktklass för oss. Ambitionen har varit att kombinera den kompakta maskinens fördelar med mer kraft och högre produktivitet än hos föregångaren, säger Carl Slotte, regional säljchef för Volvo CE i EMEA.
Även om modellen är ny betonar Volvos produktchef Otmar Kirsch att utvecklingsarbetet skett i nära samråd med förare och att innehållet i maskinen är väl beprövat då många komponenter hämtats från andra modeller där de visat sig fungera väl. En väsentlig förändring är att företaget nu väljer bort monobommen på hjulgrävarna som i stället förses med tvådelade bommar, något som kommer väl till pass när maskintypen i allt större utsträckning används som redskapsbärare.
– Den nya bomkonstruktionen har utvecklats för att på bästa sätt harmonisera med maskinens korta bakdel, bland annat med avseende på balansen som är extremt viktigt, inte minst för att maskinerna ofta gräver i sidled. Vi har också dragit hydraulslangarna på ett sätt som minskar risken för skador och därmed även onödiga driftstopp. Tillvalet med flytande bom kan ge extra effekt till andra hydraulkretsar genom att pumpkraft och vätskeflödet minskas när bommen sänks. Därmed blir cykeltider kortare samtidigt som bränsleeffektiviteten ökar, säger produktspecialist Peter Bauer.
För att förbättra stabiliteten vid körning i kuperad terräng finns en lastarmsfjädring (BSS) som tillval. Tillsammans med en hydraulikkrets och gastrycksdämpare aktiveras BSS automatiskt när maskinen kommer upp i fem kilometer i timmen och absorberar stötar som kan förskjuta skopans last. Otmar Kirsch påpekar också att det finns ett brett urval av redskap som i mångt och mycket är anpassade till maskinen för största möjliga arbetseffektivitet. Byte mellan olika redskap underlättas av maskinens inbyggda Attachment Management System som kan spara inställningar för upp till 20 olika redskap.
– Med en bakre svängradie på endast 1 790 millimeter är maskinen en av de kortaste och samtidigt mest stabila i sitt slag på marknaden. Samtidigt är den en av de mer flexibla. Exempelvis kan stödbenen och schaktbladet som bultas fast på ramen placeras valfritt fram eller bak.
Hytten är som företagets tradition bjuder rymlig, med gott om utrymme för benen och god sikt runt om tack vare stora fönster och kameror riktade bakåt och åt sidorna. Motorns placering långt bak medger också en konstruktion som tar bort skymmande maskindelar från maskinens främre, högra del. Som tillval finns Volvo Smart View – tre kameror på sidan av ramen som kombinerar bilderna till ett fågelperspektiv och därmed förenklar manövreringen i besvärliga lägen. Systemet kan integreras i maskinens display eller användas fristående.
Föraren kan välja bland ett urval joystickar som dessutom föraren kan anpassa individuellt, exempelvis genom att skapa genvägar för torkarna, kamerorna eller ljudavstängningen.
En helt ny funktion på företagets hjulgrävare är att föraren nu med hjälp av Comfort Drive Control (CDC) kan styra maskinen enbart med rullen på joysticken i upp till 20 kilometer i timmen.
Ledstänger och steg i klara färger underlättar förflyttning mellan mark och hytt. Som tillval finns även en fjärrstyrd ”välkomstbelysning”. I det nya LED-belysningspaketet finns en extra, sjunde arbetsstrålkastare, avsedd att installeras bredvid sidokameran.
Standardmodellen har 2,5 meter långa axlar, men den som behöver extra stabilitet kan få 2,75 meter i kombination med schaktblad. Som tillval finns en draganordning, typgodkänd för laster på upp till åtta ton för släpfordon med påskjutsbroms. En utdragslåda i undervagnen gör det möjligt att på ett enkelt och smidigt sätt ta med verktyg och andra mindre föremål med sammanlagd vikt på högst 130 kg.
Drivkälla är en av Volvos egna steg IV-anpassade D4-motorer på 115 kilowatt (154 hästkrafter) med utlovat högt vridmoment redan vid låga varvtal. För att hålla nere bränsleförbrukningen ser den automatiska tomgången till att varvtalet minskar till lägsta möjliga när reglagen inte använts under en viss tid. När maskinen är inaktiv under en förinställd tid stängs motorn av automatiskt.
I likhet med övriga hjulgrävmaskiner i E-serien har smörjpunkterna grupperats samtidigt som filtren sitter bakom motorluckor med stor öppningsvinkel – allt tillgängligt från marknivå. Även vattenkylare och grill är lätt tillgängliga.
Text: Morgan Andersson, Entreprenad.com Foto: Volvo