Nya regler som tydliggör roller, ansvar och uppgifter för byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare träder i kraft 1 januari 2025.
– Det är tyvärr alltför vanligt med allvarliga olyckor, till och med dödsolyckor, i både byggnads- och anläggningsarbete. Därför är det viktigt att försöka förebygga arbetsmiljörisker så tidigt som möjligt, gärna redan under projekteringen. Vi behöver komma bort från ”löses-på-plats”, eftersom det kan leda till arbetsmiljörisker för dem som ska utföra arbetet, säger Agneta Axelsson, sakhandläggare för föreskriften på Arbetsmiljöverket.
Regelverket träder i kraft om drygt ett år, den 1 januari 2025, men finns redan nu att läsa i den nya föreskriften ”Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter” på Arbetsmiljöverkets hemsida. Det som är nytt är bland annat att ansvaret och uppgifterna för arbetsmiljöarbetet i ett byggnads- eller anläggningsprojekt blir tydligare och lättare att ta till sig.
Det framgår tydligare vem som ska göra vad vilket underlättar det tidiga samarbetet i projektering och produktion, vilket bidrar till att förebygga olyckor och ohälsa. Alla aktörer kommer lätta kunna veta vad som krävs för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet. Den nya föreskriften ställer också krav på rutiner för arbetsmiljöarbetet i byggprojekt, vilket gör det blir lättare att kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet.
Text: Ann-Louise Larsson, Maskinentreprenören Bild: Scandinav