Ett nytt förarassistanssystem ska minska risken för olyckor mellan mobila maskiner och människor.
Retenua, ett teknikbolag med fokus på sensorsystem, robotik och AI, har tagit fram förarassistanssystemet Emitrace. Emitrace beskrivs som ett helintegrerat visionsystem för tunga maskiner och industrifordon. Enligt ett pressmeddelande är tanken att förebygga olyckor mellan fordon och människor – systemet ska övervaka en definierad riskzon och signalera till föraren, med både ljud- och ljussignaler, om det finns risk för kollision. För att klara det används visionteknik i kombination med varselklädernas reflexer. Arbetare i närheten av systemet ska därmed detekteras med ”högre pålitlighet” än med befintliga lösningar, hävdar Retenua. Företaget uppger också att systemet fungerar både inomhus och utomhus och i varierande ljusförhållanden – det ska inte spela någon roll om det är dagsljus eller fullständigt mörker.
Retenua lyfter också fram den kompakta designen, det krävs till exempel inte någon extra PC eller andra beräkningsenheter. Systemet ska dessutom enkelt och snabbt kunna eftermonteras på många sorters industrifordon och mobila maskiner, lovar Retenua.
Emitrace kommer att distribueras av Linde Material Handling Sweden.
– Vi är mycket glada att Linde, som är en av branschens största aktörer, väljer att satsa på vår lösning, säger Retenuas vd Rafael Mosberger i pressmeddelandet.
Varumärket Emitrace kommer att rymma kamerabaserade förarassistanssystem för tunga industrifordon samt fordons- och objektpositioneringssystem för applikationer med mobila autonoma fordon och robotar. Retenua grundades av Henrik Andreasson och Rafael Mosberger och företaget har växt fram från forskningsavdelningen AASS på Örebro universitet.
Text: Ulrika Andersson, Nordiskemedier.se Illustration: Retenua