Den 12 april är det (kanske) dags! Trafikverket har satt ett preliminärt datum för sjösättningen av det första de tre tunnelelement som behövs när Marieholmstunneln byggs i Göteborg.
– Sjösättningen är ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln, säger Stein Kleiven som är projektchef på Trafikverket för Marieholmsförbindelsen, i ett pressmeddelande.
– Dessutom är det en unik händelse. Det färdigställs endast ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.
Tunneln blir en sänktunnel där tre element gjuts i en torrdocka och sedan bogseras ut i Göta älv och sänks ned, ett i taget. Varje element är 100 meter långt, 32 meter brett och tio meter högt, vikten är modiga 25 000 ton. Transporten ut i vattnet kommer att ta 3-4 timmar och sker med hjälp av ett komplicerat vajerspel. Inte förrän i höst ska elementet sänkas ned i vattnet.
Fakta
– Marieholmstunneln byggs för att minska sårbarheten i Göteborgs transportsystem.
– Tunneln kommer att gå under Göta älv och ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet.
– Den byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i varje riktning.
– Trafiköppning sker 2020 och kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
– Marieholmstunneln ingår i Västsvenska paketet.
Källa: Trafikverket