Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen – och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.
– Det är riktigt roligt att vi nu har en helelektrisk lastbil gjord för att laddas under färd. Tekniken vi använder har potentialen att bli en etablerad standard för elektrifieringen av Europas vägar och är ett viktigt steg för att få hållbara väg- och godstransporter i Sverige, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda samt affärsutvecklingschef inom NCC, i ett pressmeddelande.
Lastbilen fungerar genom att energi överförs till fordonet från en skena i vägen via en rörlig arm, vilket innebär att den även skulle kunna fungera för personbilar. Armen känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge. Elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet väger 600 kilo. Som jämförelse väger batteriet på en Tesla Model 6 nära 550 kilo.
Sedan 2012 har tekniken testats och utvecklats på en inhägnad bana utanför Arlanda. Planering och förberedelser pågår för att under denna höst anlägga en 2 km lång sträcka på allmän väg mellan Arlanda och Rosersberg. Sträckan kommer då att trafikeras av den nu besiktigade lastbilen med gods för Postnord.
Text: Erik Mattsson, Industry point Bild: NCC