Göteborgs stora pulsåder Tingstadstunneln ska renoveras, men en förutsättning för att detta arbete ska kunna genomföras är att trafiken kan stängas av.
Trafikverket har därför gett NCC uppdraget att ordna ett antal trafiklösningar, ett kontrakt värt 100 miljoner kronor. I uppdraget, som ska genomföras som en utförandeentreprenad, ingår bland annat att bygga nya motorvägsramper, bredda vägar och utföra andra åtgärder vid Olskroksmotet samt att bygga en påfartsramp vid Marieholm och Lundbyleden.
NCC ska dessutom bygga överledningsytor vid tunnelmynningarna och leda över trafiken innan själva avstängningen görs. Tanken är sedan att stänga ett tunnelrör i taget under 2022-2023, så att renoveringen kan genomföras.
NCC ska under denna period sköta de tillfälliga trafikanordningarna, trafikomledningen, tunnelbarriärerna och tunnelbeläggningen. Företaget ska också anlägga två magasin för rening och sedimentering av dagvatten vid tunnelmynningarna.
– NCC har erfarenhet av att bygga vägar och broar i trafikintensiv miljö, allra senast från trafikplats Tingstad där vi byggde anslutningar till Marieholmstunneln på Hisingssidan som vi tar med oss till detta projekt. Vi ser fram emot att samarbeta med Trafikverket i detta viktiga och komplexa projekt, säger Torbjörn Fant, regionchef NCC Infrastructure, i pressmeddelandet.
NCC påbörjar sitt uppdrag under våren. Våren 2024 ska allt vara klart.
Text: Ulrika Andersson, Nordiskemedier.se Bild: NCC