Västlänken, tågförbindelsen genom Göteborg, försenas kraftigt och blir betydligt dyrare än planerat, enligt ett nytt besked från Trafikverket. Ursprungligen var det tänkt att projektet skulle stå färdigt 2026, men efter att kontraktet med en av projektets entreprenörer hävts stod det klart att tidsplanen behövde revideras.
Enligt Trafikverkets senaste prognos kan hela Västlänken börja användas någon gång mellan 2029 och 2032, med 2030 som mest sannolikt slutår. Vissa delar av tunneln förväntas dock vara klara för trafik tidigare.
Projektets kostnader har också stigit rejält. När Västlänken budgeterades år 2009 sattes priset till 20 miljarder kronor. I dag bedöms kostnaden ha ökat till mellan 24,1 och 27,1 miljarder kronor, med en trolig slutkostnad på 25,7 miljarder. Omräknat till dagens penningvärde innebär det en prislapp på omkring 38,5 miljarder kronor – en ökning med 20 till 35 procent.
Trafikverket beskriver Västlänken som ”ett av norra Europas största och mest komplexa infrastrukturprojekt”, och den nya budgeten reflekterar både förseningen och projektets stora omfattning.
Fakta
Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendel- och regionaltåg, huvudsakligen i tunnel under Göteborgs centrum. Tre nya stationer under mark ska etableras: Göteborgs stad, Haga och Korsvägen.
Göteborgs central är sedan 1800-talet en så kallad säckstation, där alla spår slutar inne på stationen i stället för att vara genomgående. Det innebär att ankommande tåg måste köra ut igen samma väg, vilket påverkar stationens kapacitet. Västlänken är ett sätt att avlasta Göteborgs central.
Projektet är en del av det så kallade Västsvenska paketet, en stor satsning på infrastruktur i samarbete mellan bland annat Västra Götalandsregionen, Trafikverket och Göteborgs stad.
Västsvenska paketet har en samlad budget på 34 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
Fakta: Trafikverket, Göteborgs kommun