Nyligen anlände fartyget Meri till Göteborg med den 650 ton tunga balk som blir den första stålkonstruktionen som monteras på den nya bron över Göta älv.
– Det här är en spännande vecka för oss som jobbar i projektet och en historisk vecka för Göteborg. Nu kan vi öka tempot i projektet och låta stadens nya landmärke växa fram, säger Susanne Wiberg, trafikkontorets projektledare för byggandet av Hisingsbron.
Den 650 ton tunga stålbalken som just anlänt till Göteborg är den tredje leveransen av stålsektioner som lämnat Spanien. De två första leveranserna bestod av sammanlagt 42 sidospann som sedan några veckor ligger redo i projektets arbetsområde i väntan på montering. Tvärbalken utgör den första delen i byggandet av stålkonstruktionen över älven och är därmed absolut nödvändig för det fortsatta arbetet.
Den stora stålkonstruktionen har lastats på ett fartyg i Bilbao, men avresan har fördröjts av flera höststormar i Biscayabukten. Det har även funnits en del andra nötter att knäcka inför transporten, där den stora har varit Götaälvbron.
Lasten är 44 meter hög och 18 meter bred, vilket förstås ställer krav på ett tillräckligt stort fartyg, och det är där det börjat bli bekymmersamt – inte att hitta ett tillräckligt stort fartyg, utan ett tillräckligt litet. Lösningen blev den 105 meter långa Meri som inte är mer än 19,1 meter bred.
– Det är väldigt små marginaler, så det är en säkerhetsåtgärd. Det är bara 20 centimeter mellan fartygets reling och Götaälvbrons ledverk på varje sida. Om fartyget hade varit lite bredare hade det inte kunnat passera. Vi har fått tag på ett fartyg som är tillräckligt stort för lasten och samtidigt tillräckligt litet för att kunna passera genom Götaälvbron, säger Susanne Wiberg.
Enligt planerna ska Meri passera genom Götaälvbron på morgonen fredagen den 22 november, men passagen kräver i princip helt optimala väderförhållanden.
– Vi vill göra passagen när det är dagsljus. Om det är tät dimma eller mycket vind får vi avvakta tills väderförhållandena blir bättre, säger Susanne Wiberg.
Under lördagen rullas tvärbalken över från Meri med multiwheelers och placeras med millimeterprecision på brostöd nummer 16 norr om farleden och monteringen kan påbörjas.
Tvärbalken är den första pusselbiten som sätts på plats och därefter monteras sidospannen ett efter ett. Och det gäller att alla delar passar ihop i den 440 meter långa delen av bron som består av stål.
– Det är stora delar som ska fogas samman med millimeterprecision och det gäller att allt stämmer när vi ska montera sista delen, så det är mycket små toleranser, säger Susanne Wiberg.
Text: Morgan Andersson, Entreprenad.com