Kran 43 på Hugo Hammars kaj i Göteborg har gjort sitt. Den gamla trotjänaren från 1954 rivs nu för att ge plats för ett färjeläge och en ny förbindelse över Göta älv.
— Kranen måste flyttas då den står i vägen för färjorna och det nya färjeläget. Vi har undersökt om det finns någon som vill ta över kran 43, men inte hittat någon intresserad och den kommer därför att rivas, säger Ulrika Palmblad Gröön, stadsutvecklingschef på Älvstranden Utveckling.
Kran 43 tillverkades av tyska Kampnagel och var en av tre som levererades till Götaverken år 1954. 1958 levererades ytterligare en kran av samma typ. Tanken var att de skulle flyttas till Arendalsvarvet i början på 1960-talet, men den kran som nu ska rivas blev, enligt Älvstranden Utveckling som ägt kranen de senaste cirka fyra åren, kvar på den kaj där den fortfarande står.
Kranen är en fackverkskonstruktion med nitade förband, en modell som tyder på att den redan från början var avsedd för både tunga och höga lyft. Maxlasten anges till 40 ton och högsta lyfthöjd till 42,6 meter.
I en tid när kraven på fossilfri drift skärps allt mer kan det vara intressant att veta att kranen var utrustad med sex elmotorer, två till åkmaskineriet, två till svängmaskineriet, en till kranjibb och stora kroken samt en till den lilla kroken.
När Keillers kaj nu ska förstärkas och byggas om för att ge plats åt det nya färjeläget finns inget utrymme kvar för den gamla trotjänaren. Det enda som återstår är rivning som bedöms ta cirka sex veckor.
Det nya färjeläget förväntas vara färdigt mot slutet av 2022 och därefter kan den nya färjeförbindelsen, som är tänkt att gå mellan Pumpgatan och Stenpiren, tas i drift.
När kran 43 är borttagen äger Älvstranden Utveckling fortfarande sju kranar: den 80 meter höga Eriksbergskranen, som just har genomgått en större renovering, fem kranar på Lindholmen i området där Götaverken tidigare låg, samt en kran i Lundbyhamnen.
Text: Morgan Andersson, Nordiskemedier.se Foto: Älvstranden Utveckling