Enligt ett pressmeddelande har NCC fått i uppdrag av trafikkontoret Göteborgs Stad att ta fram en genomförandestudie och ett riktpris för en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen i centrala Göteborg.
– Vi är glada över att ha fått en entreprenör på plats med ytterligare linbanekompetens som kommer att tillföra den kunskap som behövs i det skedet projektet är i idag, säger Christer Niland, nytillträdd avdelningschef för Stora projekt på trafikkontoret, i pressmeddelandet.
Arbetet ska ske som en totalentreprenad i samverkan med trafikkontoret. NCC:s uppdrag beräknas ta ungefär ett år, därefter måste ett politiskt beslut tas gällande investeringen innan den andra fasen – byggfasen – kan bli aktuell.
Enligt pressmeddelandet har trafikkontoret budgeterat projektet i sin helhet till cirka 1,1 miljarder kronor, pengar som ska läggas på att bygga en 3 000 meter lång linbana från Järntorget till Wieselgrensplatsen. Två mellanstationer är också planerade, vid Lindholmen och Västra Ramberget.
Den tänkta linbanan ska, enligt planen, integreras i den ordinarie kollektivtrafiken, tanken är att banan ska transportera 2 000 resenärer per riktning och timme, vilket motsvarar en spårvagnslinje i femminuterstraf
– En linbana i Göteborg blir ett viktigt landmärke i regionen och ett spännande projekt att arbeta med. Vi ser nu fram emot att tillsammans med trafikkontoret ta fram ett bra underlag för projektet, säger Nils Bjelm, divisionschef NCC Infrastructure Civil Engineering, i pressmeddelandet.
Enligt den ursprungliga tidplanen skulle ett politiskt beslut tas under senare delen av 2019, tanken då var att banan skulle stå klar innan Göteborg firar 400 år 2021.
Enligt pressmeddelandet måste dock denna tidplan eventuellt justeras, eftersom upphandlingen försenats.
Text: Ulrika Andersson/mentoronline.se Foto: Thomas Harrysson
Linbanan
Driftstart: Planerad till 2021 men enligt projektledaren finns en stor risk att den planen inte håller.
Planerad sträckning: Järntorget–Lindholmen–Västra Ramberget–Wieselgrensplatsen.
Längd: Cirka 3000 meter.
Höjd: Gondolerna beräknas gå 50-100 meter upp i luften, med cirka 40-115 meter höga torn.
Antal gondoler: cirka 40
Kapacitet: Ca 2 000 resenärer per riktning och timme (som en spårvagnslinje i femminuterstrafik).
Turtäthet: Gondolerna beräknas kunna avgå med 45 sekunders mellanrum.
Restid mellan ändhållplatser: Cirka 12 minuter.
Hastighet: Cirka 20 km/h.
Teknisk livslängd: Cirka 30-50 år. (Byggnader cirka 100-120 år.)
Investeringskostnad: Cirka 1,1 miljard kronor.
Drift- och underhållskostnad: 30-50 miljoner kronor per år.
Källa: Göteborgs Stad